Předmět: Průběžná praxe 1

» Seznam fakult » FP » CPP
Název předmětu Průběžná praxe 1
Kód předmětu CPP/PR1-Z
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Picková Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti na vybrané škole praktikují jeden den v týdnu po dobu jednoho semestru a účastní se přímé pedagogické činnosti jako reflektující pozorovatelé, asistenti i jako učitelé. Každý týden odučí jednu vyučovací hodinu, ostatní čas věnují asistentské práci dle pokynů cvičného učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Skupinová konzultace, Klinická praxe pod dohledem
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 28 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zvnitřnit zásady koncipování pedagogické práce v rámci vyučovací hodiny a sebereflektivní pojetí přípravy jednotlivých činností.
Studenti se seznámí s organizací vyučování na 1.stupni ZŠ, se strukturou vyučovací jednotky a se styly práce učitele.
Předpoklady
Studenti absolvovali všechny předcházející praxe

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia

Pravidelná systematická aktivní účast, svědomitá písemná příprava na výstupy, splnění požadovaného rozsahu výukových aktivit, splnění formálních požadavků, plnění dalších specifických úkolů zadaných cvičným učitelem nebo didaktikem. Student se řídí podrobnými instrukcemi CPP.
Doporučená literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J., HORKÁ, H., CHALOUPKOVÁ, L. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7894-9.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
  • MAREŠ, J. - KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995, ISBN 80-210-1070-3.
  • OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • SPILKOVÁ, V., HEJLOVÁ, H., eds. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku: vývoj po roce 1989 a perspektivy: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-486-0.
  • SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.
  • SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida, 2015. ISBN 978-80-260-9405-0.
  • STARÁ, J. Plánování výuky ? práce se vzdělávacími cíli. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr