Předmět: Souvislá praxe 3

» Seznam fakult » FP » CPP
Název předmětu Souvislá praxe 3
Kód předmětu CPP/SP3-Z
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Picková Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti čtyři týdny praktikují v 1.třídě. Dva týdny pozorují, analyzují a reflektují výchovně vzdělávací proces v 1.třídě z hlediska činnosti učitele, dětí a sledují jejich vzájemnou interakci, utváření kolektivu. Jako asistenti se aktivně zapojují do adaptačního procesu. Druhou polovinu praxe studenti již pracují v roli učitele, získávají zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování 1.třídy a ověřují si úroveň své učitelské způsobilosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Klinická praxe pod dohledem
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení se se specifiky práce učitele na začátku první třídy s akcentem na začlenění a adaptaci všech žáků do kolektivu a nastolení zdravého klima ve třídě.
Studenti reflektují výchovně vzdělávací proces v 1.třídě z hlediska činnosti učitele a žáků.
Předpoklady
Studenti absolvují všechny předcházející praxe.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia

Pravidelná systematická aktivní účast, svědomitá písemná příprava na výstupy, splnění požadovaného rozsahu výukových aktivit, splnění formálních požadavků, plnění dalších specifických úkolů zadaných cvičným učitelem nebo didaktikem. Student se řídí podrobnými instrukcemi CPP.
Doporučená literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J., HORKÁ, H., CHALOUPKOVÁ, L. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7894-9.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • SPILKOVÁ, V., HEJLOVÁ, H., eds. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku: vývoj po roce 1989 a perspektivy: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-486-0.
  • SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.
  • SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida, 2015. ISBN 978-80-260-9405-0.
  • STARÁ, J. Plánování výuky ? práce se vzdělávacími cíli. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr