Course: Continuous teaching placement 3

» List of faculties » FP » CPP
Course title Continuous teaching placement 3
Course code CPP/SP3-Z
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Picková Helena, Mgr. Ph.D.
Course content
Students practice at the school for four full weeks in the first clas. They observe, reflect, assist, and teach. They are introduced to class characteristics, class social climate and influencing factors.

Learning activities and teaching methods
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Clinical practice under supervision
Learning outcomes
The aim of the course is to understand the specifics of the teacher's work at the beginning of the first grade with the accent on the integration and adaptation of all pupils to the collective and the establishment of a healthy climate in the classroom.
Students reflect on educational process in the 1the clas from the point of view of the teacher and students.
Prerequisites
Students passed all previous practice.

Assessment methods and criteria
Student's performance analysis, Presentation of acquired experience via portfolio

Passing all the pedagogical activities, conscientious preparation and realization of all pedagogical activities. Leading the pedagogical documentation - the portfolio. Keeping all the specific homework requested by the methodology teacher. Student keeps all the instructions from the methodology teacher and from CPP.
Recommended literature
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J., HORKÁ, H., CHALOUPKOVÁ, L. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7894-9.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
  • OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • SPILKOVÁ, V., HEJLOVÁ, H., eds. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku: vývoj po roce 1989 a perspektivy: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-486-0.
  • SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.
  • SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida, 2015. ISBN 978-80-260-9405-0.
  • STARÁ, J. Plánování výuky ? práce se vzdělávacími cíli. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester