Předmět: Didaktika anglického jazyka 1

» Seznam fakult » FP » KAJ
Název předmětu Didaktika anglického jazyka 1
Kód předmětu KAJ/KDI1M
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Khodaverdi Neda, Mgr. Ph.D.
  • Peldová Petra, Mgr. Ph.D.
  • Koutská Iva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prezenční studium (14 týdnů výuky, 1 přednáška + 1 seminář): 1. Didaktika anglického jazyka: základní termíny, metody, strategie, žák a jeho proměnné (včetně kognitivních variabilit) - přednáška 2. Didaktika anglického jazyka: základní termíny, metody, strategie, žák a jeho proměnné (včetně kognitivních variabilit) - seminář 3. Jazyk ve třídě (včetně instrukcí), vedení třídy - přednáška 4. Jazyk ve třídě (včetně instrukcí), vedení třídy - seminář 5. Plánování hodiny (průběh, fáze, cíle hodiny) - přednáška 6. Plánování hodiny (průběh, fáze, cíle hodiny) - seminář 7. Výuka jazyka - slovní zásoba - přednáška 8. Výuka jazyka - slovní zásoba - seminář 9. Výuka jazyka - gramatika - přednáška 10. Výuka jazyka - gramatika - seminář 11. Výuka jazykového systému - slovní zásoba/gramatika - přednáška 12. Výuka jazykového systému - slovní zásoba/gramatika - seminář 13. Jazykové uvědomělost/povědomí. Socio-kulturní aspekty výuky anglického jazyka. Procvičování (nového) jazyka - přednáška 14. Jazykové uvědomělost/povědomí. Socio-kulturní aspekty výuky anglického jazyka. Procvičování (nového) jazyka - seminář Kombinované studium: Podle počtu výukových bloků budou témata rozdělena na cca tři - čtyři celky. Obsahově bude pokryto to stejné, co u denního studia. 1. Didaktika anglického jazyka: základní termíny, metody, strategie, žák a jeho proměnné (včetně kognitivních variabilit) 2. Plánování hodiny (průběh, fáze, cíle hodiny). Jazyk ve třídě (včetně instrukcí), vedení třídy. 3. Výuka jazyka - slovní zásoba/gramatika 4. Jazykové uvědomělost/povědomí. Socio-kulturní aspekty výuky anglického jazyka. Procvičování (nového) jazyka. Základní literatura: Gower, Roger, et al. 2005. Teaching Practice Handbook. Oxford: Macmillan. Harmer, Jeremy. 2015. The practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Education Limited. Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching. London: Macmillan. Ur, P. 2012. A Course in Language Teaching. Cambridge, New York: CUP Doporučená literatura: Brown, Douglas. 2014/2007. Principles of Language Learning and Teaching. Fourth edition. Pearson Longman. Celce-Murcia, Marianne. (Eds.) 2014. Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston: Heinle Cengage Learning. Doff, Adrian. 1992. Teach English. Teacher's Workbook. Trainer's Handbook. Cambridge: Cambridge University Press. Hancock, Mark. 2013/1998. Singing Grammar. Cambridge: CUP. Hedge, Tricia. 2000. Teaching and learning in the language classroom. Oxford handbooks for language teachers. Oxford: Oxford University Press. Choděra, Radomír. 2013. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha: Academia. Janíková, Věra. 2011. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada Publishing. Larsen-Freeman, Diane a Anderson, Marti. Techniques and principles in language teaching. 3rd ed. Teaching techniques in English as a second language. Oxford: Oxford University Press, 2011. Richards, Jack C. a Renandya, Willy A. (ed.). Methodology in language teaching: an anthology of current practice. 10th print. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. Thaine, Craig. Teacher training essentials: workshops for professional development. Cambridge copy collection. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. Další (není v knihovně TUL): Brindley, Susan. Teaching English. (2020). Velká Británie: Taylor & Francis. Chapman, D. (2011). Teaching English as a Second Language: A Guide for Teaching Children (Tesl Or Tefl). Spojené státy americké: Trafford Publishing. Morris, Sophie. English Language: Teaching and Learning Techniques. (2019). Spojené státy americké: Clanrye International. Nunan, D. (2003). Practical English Language Teaching. Velká Británie: McGraw-Hill Education.; Nunan, D. (2003). Practical English Language Teaching Teacher's Text Book. Velká Británie: McGraw-Hill.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace dovedností studentů, Přednáška, Seminář, E-learning, Samostudium studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) - 23 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Prohloubení a rozšíření znalostí moderních zásad prezentace, procvičování a upevňování učiva v oblasti gramatiky a slovní zásoby. Seznámení s metodami prezentace sociokulturního prostředí a reálií zemí mluvících cílovým jazykem. Porozumění vztahům mezi teorií a praxí výuky anglického jazyka prostřednictvím reflexe a analýzy vlastní zkušenosti v roli žáka, výukové činnosti během průběžné pedagogické praxe a cílených náslechů v rámci výstupů/mikrovýstupů, ať už při DI1NM či při pedagogické praxi. Využití teoretických poznatků a praktické zkušenosti k efektivnímu plánování výuky v hodině AJ s postupem od jednotlivých aktivit k plánování celé hodiny
Postupná didaktická příprava v předmětech DI1NM až DI4NM vede ke způsobilosti vyučovat anglický jazyk na druhém stupni ZŠ či na školách středních.
Předpoklady
Kurz předpokládá znalosti základů didaktiky anglického jazyka získané během bakalářského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Systematické pozorování studenta, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Test

Prezenční studium: - účast na hodině (povoleny maximálně dvě absence. Pro kombinované studium - 1 absence. Nutné informovat vyučujícího o plánované absenci předem.) - aktivní účast na hodině (včetně úkolů zadávaných extra). - průběžný extra projekt: přečíst si vědecký odborný článek umístěný na Moodle týkající se tématů kurzu + obsah článku diskutovat na následujícím setkání. - průběžný projekt: mikrovýstup + zpětná vazba na mikrovýstup jiného studenta/jiné studentky; mikrovýstup (podklady k mikrovýstupu) - zápočtový test (v průběhu kurzu (min. 70 %) a na konci kurzu (min. 70%)) Kombinované studium: Pro studenty kombinovaného studia platí stejná pravidla jako pro denní studenty. Pouze jedna absence povolena vzhledem k malému počtu fyzických setkání. POZOR! Ústní prezentace bude nahrána studentem přímo ve výuce (v hodině aj vedené studentem), pokud nelze - nutná konzultace s vyučujícím předmětu, rozbor videa bude proveden s prezentujícím přímo na hodině a po hodině s komentářem vyučujícího i spolužáků, s videem nebude bez souhlasu studenta nijak dále nakládáno a nahrávka bude po rozboru smazána (pakliže nebude se studentem dohodnuto jinak).
Doporučená literatura
  • Brown, Douglas. Principles of Language Learning and Teaching. Pearson Longman. 2014.
  • Celce-Murcia, Marianne. (Eds.). Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston: Heinle Cengage Learning., 2014.
  • Doff, Adrian. Teach English. Teacher's Workbook. Trainer's Handbook. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
  • Gower, Roger, et al. Teaching Practice Handbook. Oxford: Macmillan, 2005.
  • Hancock, Mark. Singing Grammar.. Cambridge: CUP., 2013.
  • Harmer, Jeremy. The practice of English Language Teaching.. Harlow: Pearson Education Limited., 2015.
  • Hedge, Tricia. Teaching and learning in the language classroom. Oxford handbooks for language teachers. Oxford: Oxford University Press. 2000.
  • Choděra, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha: Academia., 2013.
  • Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada Publishing, 2011.
  • Larsen-Freeman, Diane a Anderson, Marti. Techniques and principles in language teaching. 3rd ed. Teaching techniques in English as a second language.. Oxford: Oxford University Press, 2011.
  • NORTON, Julie a BUCHANAN, Heather (ed.). The Routledge handbook of materials development for language teaching.. Routledge handbooks in applied linguistics. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. ISBN 978-0-8153-8257-7.
  • Richards, Jack C. a Renandya, Willy A. (ed.). Methodology in language teaching: an anthology of current practice. 10th print. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
  • SCALA, Carmela B. (ed.). How to actively engage our students in the language classes. Series in education. Wilmington: Vernon Press, 2023.
  • Scrivener, Jim. Learning Teaching.. London: Macmillan., 2011.
  • Thaine, Craig. Teacher training essentials: workshops for professional development. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
  • Ur, Penny. A Course in Language Teaching.. Cambridge, New York: CUP, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr