Vyučující
|
-
Khodaverdi Neda, Mgr. Ph.D.
-
Peldová Petra, Mgr. Ph.D.
-
Koutská Iva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prezenční studium (14 týdnů výuky, 1 přednáška + 1 seminář): 1. Didaktika anglického jazyka: základní termíny, metody, strategie, žák a jeho proměnné (včetně kognitivních variabilit) - přednáška 2. Didaktika anglického jazyka: základní termíny, metody, strategie, žák a jeho proměnné (včetně kognitivních variabilit) - seminář 3. Jazyk ve třídě (včetně instrukcí), vedení třídy - přednáška 4. Jazyk ve třídě (včetně instrukcí), vedení třídy - seminář 5. Plánování hodiny (průběh, fáze, cíle hodiny) - přednáška 6. Plánování hodiny (průběh, fáze, cíle hodiny) - seminář 7. Výuka jazyka - slovní zásoba - přednáška 8. Výuka jazyka - slovní zásoba - seminář 9. Výuka jazyka - gramatika - přednáška 10. Výuka jazyka - gramatika - seminář 11. Výuka jazykového systému - slovní zásoba/gramatika - přednáška 12. Výuka jazykového systému - slovní zásoba/gramatika - seminář 13. Jazykové uvědomělost/povědomí. Socio-kulturní aspekty výuky anglického jazyka. Procvičování (nového) jazyka - přednáška 14. Jazykové uvědomělost/povědomí. Socio-kulturní aspekty výuky anglického jazyka. Procvičování (nového) jazyka - seminář Kombinované studium: Podle počtu výukových bloků budou témata rozdělena na cca tři - čtyři celky. Obsahově bude pokryto to stejné, co u denního studia. 1. Didaktika anglického jazyka: základní termíny, metody, strategie, žák a jeho proměnné (včetně kognitivních variabilit) 2. Plánování hodiny (průběh, fáze, cíle hodiny). Jazyk ve třídě (včetně instrukcí), vedení třídy. 3. Výuka jazyka - slovní zásoba/gramatika 4. Jazykové uvědomělost/povědomí. Socio-kulturní aspekty výuky anglického jazyka. Procvičování (nového) jazyka. Základní literatura: Gower, Roger, et al. 2005. Teaching Practice Handbook. Oxford: Macmillan. Harmer, Jeremy. 2015. The practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Education Limited. Scrivener, Jim. 2011. Learning Teaching. London: Macmillan. Ur, P. 2012. A Course in Language Teaching. Cambridge, New York: CUP Doporučená literatura: Brown, Douglas. 2014/2007. Principles of Language Learning and Teaching. Fourth edition. Pearson Longman. Celce-Murcia, Marianne. (Eds.) 2014. Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston: Heinle Cengage Learning. Doff, Adrian. 1992. Teach English. Teacher's Workbook. Trainer's Handbook. Cambridge: Cambridge University Press. Hancock, Mark. 2013/1998. Singing Grammar. Cambridge: CUP. Hedge, Tricia. 2000. Teaching and learning in the language classroom. Oxford handbooks for language teachers. Oxford: Oxford University Press. Choděra, Radomír. 2013. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha: Academia. Janíková, Věra. 2011. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada Publishing. Larsen-Freeman, Diane a Anderson, Marti. Techniques and principles in language teaching. 3rd ed. Teaching techniques in English as a second language. Oxford: Oxford University Press, 2011. Richards, Jack C. a Renandya, Willy A. (ed.). Methodology in language teaching: an anthology of current practice. 10th print. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. Thaine, Craig. Teacher training essentials: workshops for professional development. Cambridge copy collection. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. Další (není v knihovně TUL): Brindley, Susan. Teaching English. (2020). Velká Británie: Taylor & Francis. Chapman, D. (2011). Teaching English as a Second Language: A Guide for Teaching Children (Tesl Or Tefl). Spojené státy americké: Trafford Publishing. Morris, Sophie. English Language: Teaching and Learning Techniques. (2019). Spojené státy americké: Clanrye International. Nunan, D. (2003). Practical English Language Teaching. Velká Británie: McGraw-Hill Education.; Nunan, D. (2003). Practical English Language Teaching Teacher's Text Book. Velká Británie: McGraw-Hill.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace dovedností studentů, Přednáška, Seminář, E-learning, Samostudium studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce)
- 23 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Prohloubení a rozšíření znalostí moderních zásad prezentace, procvičování a upevňování učiva v oblasti gramatiky a slovní zásoby. Seznámení s metodami prezentace sociokulturního prostředí a reálií zemí mluvících cílovým jazykem. Porozumění vztahům mezi teorií a praxí výuky anglického jazyka prostřednictvím reflexe a analýzy vlastní zkušenosti v roli žáka, výukové činnosti během průběžné pedagogické praxe a cílených náslechů v rámci výstupů/mikrovýstupů, ať už při DI1NM či při pedagogické praxi. Využití teoretických poznatků a praktické zkušenosti k efektivnímu plánování výuky v hodině AJ s postupem od jednotlivých aktivit k plánování celé hodiny
Postupná didaktická příprava v předmětech DI1NM až DI4NM vede ke způsobilosti vyučovat anglický jazyk na druhém stupni ZŠ či na školách středních.
|
Předpoklady
|
Kurz předpokládá znalosti základů didaktiky anglického jazyka získané během bakalářského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Systematické pozorování studenta, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Test
Prezenční studium: - účast na hodině (povoleny maximálně dvě absence. Pro kombinované studium - 1 absence. Nutné informovat vyučujícího o plánované absenci předem.) - aktivní účast na hodině (včetně úkolů zadávaných extra). - průběžný extra projekt: přečíst si vědecký odborný článek umístěný na Moodle týkající se tématů kurzu + obsah článku diskutovat na následujícím setkání. - průběžný projekt: mikrovýstup + zpětná vazba na mikrovýstup jiného studenta/jiné studentky; mikrovýstup (podklady k mikrovýstupu) - zápočtový test (v průběhu kurzu (min. 70 %) a na konci kurzu (min. 70%)) Kombinované studium: Pro studenty kombinovaného studia platí stejná pravidla jako pro denní studenty. Pouze jedna absence povolena vzhledem k malému počtu fyzických setkání. POZOR! Ústní prezentace bude nahrána studentem přímo ve výuce (v hodině aj vedené studentem), pokud nelze - nutná konzultace s vyučujícím předmětu, rozbor videa bude proveden s prezentujícím přímo na hodině a po hodině s komentářem vyučujícího i spolužáků, s videem nebude bez souhlasu studenta nijak dále nakládáno a nahrávka bude po rozboru smazána (pakliže nebude se studentem dohodnuto jinak).
|
Doporučená literatura
|
-
Brown, Douglas. Principles of Language Learning and Teaching. Pearson Longman. 2014.
-
Celce-Murcia, Marianne. (Eds.). Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston: Heinle Cengage Learning., 2014.
-
Doff, Adrian. Teach English. Teacher's Workbook. Trainer's Handbook. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
-
Gower, Roger, et al. Teaching Practice Handbook. Oxford: Macmillan, 2005.
-
Hancock, Mark. Singing Grammar.. Cambridge: CUP., 2013.
-
Harmer, Jeremy. The practice of English Language Teaching.. Harlow: Pearson Education Limited., 2015.
-
Hedge, Tricia. Teaching and learning in the language classroom. Oxford handbooks for language teachers. Oxford: Oxford University Press. 2000.
-
Choděra, Radomír. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha: Academia., 2013.
-
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada Publishing, 2011.
-
Larsen-Freeman, Diane a Anderson, Marti. Techniques and principles in language teaching. 3rd ed. Teaching techniques in English as a second language.. Oxford: Oxford University Press, 2011.
-
NORTON, Julie a BUCHANAN, Heather (ed.). The Routledge handbook of materials development for language teaching.. Routledge handbooks in applied linguistics. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. ISBN 978-0-8153-8257-7.
-
Richards, Jack C. a Renandya, Willy A. (ed.). Methodology in language teaching: an anthology of current practice. 10th print. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
-
SCALA, Carmela B. (ed.). How to actively engage our students in the language classes. Series in education. Wilmington: Vernon Press, 2023.
-
Scrivener, Jim. Learning Teaching.. London: Macmillan., 2011.
-
Thaine, Craig. Teacher training essentials: workshops for professional development. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
-
Ur, Penny. A Course in Language Teaching.. Cambridge, New York: CUP, 2012.
|