Předmět: Film

» Seznam fakult » FP » KAJ
Název předmětu Film
Kód předmětu KAJ/PFMB
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Klapcsik Sándor, Ph.D.
  • Palatinus Dávid Levente, Ph.D.
Obsah předmětu
Film a moderní média Verze A Svolavatel kurzu: David Levente Palatinus Cíle Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem komunikace a médií od knižního průmyslu přes elektronická, digitální a sociální média. Kurz také ukazuje, jak tyto typy médií pronikají do každodenního života a tvoří proud konvergujících obsahů. Zvláštní pozornost je věnována transmedialitě a politickým, ekonomickým a kulturním dopadům médií. Kurz bude obsahovat prezentace učitele i studentů, heuristický dialog, krátké přednášky, praktická cvičení, individuální a skupinové analýzy forem komunikace, textů a médií. Obsah: 1. Úvod do historie a typů mediální komunikace a médií. 2. Moderní (obrazovková) média v době transmediality a konvergence médií. 3. Vydávání knih: minulost a současnost, vydávání beletrie a literatury faktu (e-knihy) 4. Komiksová kultura a obrazovkové vesmíry 5. Stručná historie Hollywoodu 6. Stručná historie televize v USA a Velké Británii 7. "Streamovací války" a sledování po internetu (binge-watching) 8. Od analogové fotografie k instagramismu a TikToku (influenceři a ovlivňování) 9. Kultura memů 10. Videohry: architektura otevřeného světa, pohlcující hraní 11. Psychologie médií 12. Revize, závěr Metoda výuky: Metoda výuky: dvoutýdenní semináře Verze B Vedoucí kurzu: Mgr: Sandor Klapcsik V rámci předmětu budou probírána následující témata: Sessions: Sessions: Sessions: Sessions: Sessions: 1. Úvodní zasedání: dobrovolné skupinové prezentace. 2. Vydávání knih: minulost a současnost, vydávání beletrie a literatury faktu. 3. Časopisy, noviny a komiksy 4. Fotografie 5. Rozhlasový a televizní průmysl 6. Film 1: zvuk, hudba, herectví, mizanscéna. 7. Film 2: Úhly kamery, pohyby a vzdálenost. Psaní seminární práce 8. Nahraná hudba a videoklipy. Rozdíly mezi kontinuálním střihem a střihem ve stylu MTV. 9. Ideologie. Marxismus a genderová studia 10. Promítání filmu (Občan Kane [1941; r. Orson Welles] NEBO film vybraný třídou. 11. Digitální kultura, konvergence, narrowcasting 12. Psychologie médií: Násilí a sexualita v masmédiích 13. Případová studie: Občan Kane (1941; r. Orson Welles) A film vybraný třídou 14. Psaní závěrečné práce Seznam témat může být v průběhu semestru upraven podle požadavků a potřeb vyučujícího a studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Cvičení, E-learning, Samostudium studentů
Výstupy z učení
Tento kurz je zaměřený na obecné seznámení studentů s rozvojem komunikace a masmédií, od knižního průmyslu až po elektronická, digitální a sociální média. Kurz dále ukáže, jak se tato média používají ve třídách, prezentacích, žurnalismu, vizuální a digitální kultuře a v každodenním životě. Zvláštní pozornost bude věnována narativní analýze filmů. Kurz bude obsahovat prezentace učitele a studentů, dialogy, výklad a cvičení, individuální a skupinové analýzy specifických komunikačních forem, analýzu textu a médií.
Studenti dostanou pohled do fungování světa médií a naučí se základy kritické interpretace mediálních produktů.
Předpoklady
AJ na úrovni B2, splnění předmětu Kultura I: Úvod do kultury a literatury.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná práce, Test

Požadavky: 1) 15minutová studentská prezentace na jedno z témat semináře. Na každém zasedání proběhne 15-20minutová skupinová prezentace dvou nebo tří studentů. Spolupráce mezi prezentujícími je povinná: je nutná skupinová prezentace, nikoli individuální. 2) Sandor Klapcsik: Dva testy, průměr 70% z obou testů. Testy se budou týkat prezentací dostupných na E-learningu. David L. Palatinus: Projektová práce NEBO Portfolio 3) Pravidelná účast na seminářích (maximálně dvě vynechané hodiny.) Aktivní účast na seminářích je povinná: od každého člena semináře se očekává, že si pečlivě přečte všechny prezentace, shlédne filmy a přijde připraven diskutovat o tématech nebo filmech na každé hodině.
Doporučená literatura
  • Biag, Shirley. Media/Impact: An Introduction to Mass Media. Belmont: Wadsworth, 2017.
  • Bolter, J.D., Grusin, R. Remediation: Understanding New Media. Cambridge, MA: MIT Press, 2003.
  • Braudy, Leo and Marshall Cohen eds. Film Theory and Criticism. Introductory Readings. New York: Oxford University Press, 1999.
  • Giannetti, Louis D. Understanding Movies. Boston: Pearson, 2018.
  • Giles, David. Media Psychology. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010.
  • Grossberg, Lawrence et al. Media Making. Mass Media in a Popular Culture. London: Sage, 2006.
  • Manovich, L. The Language of New Media. MIT Press, 2002.
  • Paxson, Peyton. Communications and Media Studies: An Introduction. New York: Bloomsbury Academic, 2018.
  • Turow, Joseph. Media Today: An Introduction to Mass Communication. London: Routledge, 2009.
  • Wilson, James R., and Stan Le Roy Wilson. Mass Media/Mass Culture: An Introduction. Boston: McGraw-Hill, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr