Předmět: Lingvistika I: Fonetika a morfologie

» Seznam fakult » FP » KAJ
Název předmětu Lingvistika I: Fonetika a morfologie
Kód předmětu KAJ/PLI1B
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Haupt Jaromír, Mgr. Ph.D.
  • Karásková Nicola, Mgr. M.A.
Obsah předmětu
Fonetika a fonologie: Úvod do kurzu. Definice pojmů. IPA, transkripce. Zdroje. Fonematické symboly angličtiny. Samohlásky: dlouhé, krátké; jednohlásky, dvojhlásky a trojhlásky. Hláska schwa a nepřízvučné slabiky. Souhlásky: znělé vs. neznělé. Klasifikace podle způsobu a místa artikulace. Fonémy problematické pro české mluvčí. Aspirace. Asimilace znělosti. Vokalická kvantita před znělými/neznělými souhláskami. Výslovnost vs. pravopis. Vzorce hlásek a písmen, němá písmena, homofony. Morfologie: Úvod. Strukturní úrovně jazyka. Syntetické vs. analytické jazyky. Zdroje. Morfémy jako jazykové znaky; alomorfie. Typy morfémů; derivace vs. skloňování. Změna kořene. Morfologická analýza. Slovní druhy. Hlavní a vedlejší typy tvoření slov. Slovní druhy neohebné: adpozice, spojky, číslovky, členy, citoslovce. Podstatná jména: číslo a počitatelnost; typy reference a použití členů; pád a rod. Přídavná jména a příslovce: tvoření, klasifikace a stupňování.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Seminář, E-learning, Samostudium studentů
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 17 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 60 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 34 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 73 hodin za semestr
Výstupy z učení
Tento kurz slouží jako úvod k lingvistického popisu angličtiny a je součástí většího celku předmětů, které provedou studenty celkovým kontextem lingvistického popisu jazyka. Jeho první část se soustředí na popis jazyka na úrovni lingvistických jednotek: fonémů a morfémů. Cílem fonologické části kurzu je poskytnout studentům teoretický základ sloužící k popisu standardní anglické výslovnosti a jejímu přepisu za použití mezinárodní fonetické abecedy. Studenti se naučí identifikovat a popisovat anglické fonémy (samohlásky a souhlásky), slabiky a slovní přízvuk. Důraz je zde kladen na konkrétní výslovnostní problémy českých mluvčích učících se angličtinu a na zlepšení těchto problematických jevů. Část kurzu zaměřená na morfologii uvádí v tomto semestru studenty do pojmů morfém, slovní druh, flexe a odvozování slov. V této části se zvláštní pozornost věnuje slovnímu druhu členů, protože tento slovní druh v češtině neexistuje. Cílem je seznámit studenty typologickými rozdíly mezi češtinou a angličtinou odrážejícími se v morfologii a naučit je získané poznatky ověřovat a ilustrovat pomocí základního vyhledávání v korpusech.
In the Phonetics component, students are given a theoretical background to standard English pronunciation. The theory will be covered in the lectures. These take place every two weeks. The phonetics lectures take place in odd weeks (lichý). There are also fortnightly (= every 14 days) classes in the language laboratory P301, which are practical. Here, students will be given online practice in the subject. Course participants will become familiar with the 44 individual sounds of English, called phonemes. Phonemic transcription of these individual sounds as well as short words will be practised. This will be tested regularly during the course as well as in the credit test. The variety of English taught will be Received Pronunciation, the standard pronunciation of educated speakers of British English. (Students with an American accent will not be required to learn to speak with a British accent but they should become aware of the differences between these varieties of spoken English). The overall aim of this part of the course is to help students with their English pronunciation. Objectives: These are what learners will be able to do or achieve by the end of the course. 1. To become familiar with the phonemic inventory of English, that is, to know all the individual sounds carrying meaning which comprise the English language. 2. To be able to represent these sounds using the standard phonemic notation in most English course books and dictionaries. (These are based on the IPA, the International Phonetic Alphabet). 3. To be able to produce all these sounds competently. 4 To learn to discriminate between similar sounds and be able to reproduce these differences orally. 5. To recognise the basic differences between Czech and English segmental phonology. The aim of the morphology component is the exploration of the words of English, how they can be analyzed, changed and used. Students are guided to understand the rules of morphology and to be able to practically apply them as well as to find a particular grammar rule behind a practical application. Theory and practice are balanced. Where relevant, individual items are treated with special regard to the needs of the students whose mother tongue is Czech. The theory will be covered in the lectures. These take place every two weeks. There are also fortnightly (= every 14 days) classes (seminars) in the language laboratory P301, which are practical. Here, students will be given online practice in the subject. The course book is Morphology: Introduction to English morphology for university students by Richard Madsen. Objectives: These are what learners will be able to do or achieve by the end of the course. 1. To recognize the various parts of speech. 2. To create and understand new words. 3. To conjugate and decline English words correctly. 4. To analyze and describe the words of English.
Předpoklady
AJ na úrovni B2.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná práce, Test

Účast na seminářích a plnění domácích úkolů jsou povinné. Hodnocení: Každá část kurzu (tj. fonetická a morfologická) je hodnocena zvlášť příslušným vyučujícím. V každém ze závěrečných zápočtových testů musí student získat alespoň 70%; každý z nich lze opakovat jen jednou. Pokud student úspěšně absolvuje jen jednu část (fonetiku nebo morfologii), musí si kurz příští rok zapsat znovu, ale již opakovat úspěšnou část.
Doporučená literatura
  • Baker, A. Ship or Sheep? An intermediate pronunciation course. Cambridge University Press, 2006.
  • Biber, Douglas, and Geoffrey Leech. Longman Student Grammar of Spoken and Written English. London: Longman, 2002.
  • Cruttenden, Alan. Gimson's Pronunciation of English. Abingdon: Routledge, 2014.
  • Dušková, L. a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Academia/Praha, 2012.
  • Foley, Michael, and Diana Hall. Longman Advanced Learners´ Grammar. Harlow: Pearson Education, 2003.
  • Hancock, Mark. English Pronunciation in Use, Intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
  • Huddleston, R. et al. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge University Press, 2002.
  • Chalker, Sylvia. A Student´s English Grammar Workbook. London: Longman, 2004.
  • Katz, William F. Phonetics for Dummies. Hoboken, NJ: John Wiley and Sons, 2013.
  • Madsen, Richard Skultety. Morphology: Introduction to English morphology for university students. Liberec, 2022. ISBN 978-80-7494-591-5.
  • Melen, Dušan. Můj průvodce angličtinou (1). Litoměřice: ELT-Publishing, 2016.
  • Melen, Dušan. Výslovnost angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Big Ben, 2010.
  • Ogden, Richard. An Introduction to English Phonetics. Edinburgh: Edinburgh UP, 2017.
  • Quirk, R. and S. Greenbaum. A Student´s Grammar of the English Language. Longman, 2010.
  • Roach, Peter. English Phonetics and Phonology: A practical course. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
  • Rogerson, P. and Gilbert, J. Speaking Clearly. Cambridge University Press, 1990.
  • Swan, Michael. Practical English Usage. Oxford University Press, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr