Předmět: Lingvistika III: Syntax 1

» Seznam fakult » FP » KAJ
Název předmětu Lingvistika III: Syntax 1
Kód předmětu KAJ/PLI3B
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Peldová Petra, Mgr. Ph.D.
  • Bator Magdalena, Dr. phil. habil. Mgr.
Obsah předmětu
Přednáška 1: Fráze, frázové členy a jejich struktura Přednáška 2: Uspořádání členů, shoda podmětu a slovesa, koordinace Přednáška 3: Věty jednoduché, členy věty, vzory vět, slovesné druhy Přednáška 4: Samostatné věty, řečové akty, závislé věty, podřazení Přednáška 5: Jmenné věty, konzistence temporum, konjunktiv Přednáška 6: Příslovečné členy, spojení, příslovečné věty Zápočtový test Semináře se skládají z cvičení vztahujících se k příslušným tématům přednášek. Studenti na plný a částečný úvazek absolvují stejný program, zatímco studenti na částečný úvazek mají prostě méně tříd.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Seminář, E-learning, Samostudium studentů, Seminární aktivity
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 9 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 61 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na větu jednoduchou, souřadné a podřadné souvětí. Pozornost je věnována hlavně větným členům a druhům finitních vedlejších vět. Syntaktické struktury jsou studovány od pravidla k praktické aplikaci a naopak. Tam, kde je to relevantní, je uplatněn kontrastivní přístup, jednotlivé jevy jsou studovány na pozadí češtiny.
Studenti ovládají větu jednoduchou, souřadné/podřadné souvětí, větné členy a různé druhy finitních vět.
Předpoklady
Úroveň B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Systematické pozorování studenta, Test

Kurz končí zápočtem kde jsou následující položky - 50% - test(y). - 20% - písemné domácí úkoly. - 20% - závěrečný úkol. - 10% - docházka. K získání zápočtu potřebujete 70% procent bodů. V případě získání nižšího počtu bodů než 70%, studenti si mohou opět napsat test, ale jen za předpokladu, že průměrný počet bodů z obou testů dosáhne 50 procent.
Doporučená literatura
  • Aarts, Bas. Oxford Modern English Grammar. Oxford: Oxford University Press, 2011.
  • Alexander, L. G. Longman English Grammar Practice. Longman 1988. Alexander, L. G. Longman English Grammar. Longman 1988. Berk, L. M. English Syntax. OUP 1999. Biber, D. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman 1999. Dušková, L. a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Academia/Praha 1988. Gethin, H. Grammar in Context. Longman 1991. Chalker, S. A Student´s English Grammar Workbook. Longman 1993. Quirk, R. and S.Greenbaum. A Student´s Grammar of the English Language. Longman 1993. . London: Longman., 1988.
  • Alexander, L. G. Longman English Grammar. Longman, 1988.
  • Biber, Douglas. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman, 1999.
  • Broughton, Geoffrey. Penguin Advanced English Grammar A-Z. Harmondsworth: Penguin, 1990.
  • Crystal, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
  • Dušková, L. a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Academia/Praha, 2012.
  • Dušková, Libuše. Syntax současné angličtiny. Praha: Karolinum, 2016.
  • Eastwood, J. Oxford Guide to English Grammar. Oxford University Press, 2002.
  • Gethin, H. Grammar in Context. Longman, 1996.
  • Greenbaum, Sidney, and Gerald Nelson. An Introduction to English Grammar. London: Routledge, 2013.
  • Huddleston, R. et al. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge University Press, 2002.
  • Huddleston, Rodney. et al. A Student´s Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge Univerzity Press, 2005.
  • Chalker, Sylvia. A Student´s English Grammar Workbook. London: Longman, 2004.
  • Leech, Geoffrey. A Communicative Grammar of English. Longman, 2013.
  • Leech, Geoffrey. An A-Z of English Grammar Usage. London: Edward Arnold, 2001.
  • Quirk, R. and S. Greenbaum. A Student´s Grammar of the English Language. Longman, 2010.
  • Quirk, Randolph. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman, 2000.
  • Swan, Michael. Practical English Usage. Oxford University Press, 2016.
  • Wardhaugh. Understanding English grammar. A linguistic approach. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr