| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Haupt Jaromír, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Prezenční studium  Revision: Linguistic disciplines and categories. Analytic activities. Text, context, communication. Beyond syntax: coherence, schemata, scripts.  Classifying coherence relations. Linguistic manifestations of coherence. Cohesion, types and cohesive chains.  Problem-solution patterns and their linguistic signals. Gap-In-Knowledge and other patterns across various texts.  Content/signalling nouns. Text types: a bottom-up language-based approach to classification Written vs. spoken discourse. The concept of genre and generic structure: Moves and their linguistic features. The genre of hard news. Ambiguity in headlines. Pragmatics: Theory of implicature.  Speech acts - locutionary meaning, illocutionary force, perlocutionary effect.  Part time programme 4 sessions
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Samostudium studentů
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 32 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem kurzu je seznámit studenty s textovými a kontextovými pohledy na jazyk a pomoci jim nahlédnou, jakým způsobem jazyk jako systém umožňuje výstavbu textu a naplnění jeho účelu. Souvisejícím cílem je opakování a konsolidace znalostí jazyka jako systému, zejména morfologie a syntaxe. Zvláštní pozornost je věnována často se vyskytujícím textovým vzorcům a vazeb uvnitř textu. Studenti jsou vedeni k tomu, aby poznatky z kurzu aplikovali ve vlastní učitelské praxi, zejména ve výuce jazykových dovedností čtení a psaní.
                 
                
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                nespecifikováno
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní zkouška, Písemná zkouška, Písemná práce
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Předmět je ukončen závěrečným testem ve zkouškovém období.   Podmínky ke splnění zkoušky: - aktivní účast na výuce a konzultacích (povoleny dvě absence) - vyhotovení samostatné práce - úspěšné splnění testu zaměřeného primárně zaměřeného na rozbor, hodnocen je i jazykový projev
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Alexander, L.G. Longman Advanced Grammar.. Longman, 1993. 
                
 
            
                
                - 
                    Biber, D. et al. Discourse on the move: using corpus analysis to describe discourse structure. Amsterdam: John Benjamins, 2007. 
                
 
            
                
                - 
                    Biber, Douglas. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman, 1999. 
                
 
            
                
                - 
                    Cater, R. et al. Working with Texts. Routledge, 1998. 
                
 
            
                
                - 
                    Flowerdew, J. and R. W. Forest. Signalling Nouns in English: A Corpus-Based Discourse Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    Halliday, M.A.K. and R. Hasan. Cohesion in English.. Pearson Education Ltd., 1976. 
                
 
            
                
                - 
                    Hoey, M. Textual interaction: an introduction to written discourse analysis. 1st pub.. London: Routledge., 2001. 
                
 
            
                
                - 
                    Quirk, R. and S. Greenbaum. A Student´s Grammar of the English Language. Longman, 2010. 
                
 
            
                
                - 
                    Yule, G. Pragmatics.. Oxford, 2002. 
                
 
            
         
         
         
     |