Předmět: Textová analýza lingvistická

» Seznam fakult » FP » KAJ
Název předmětu Textová analýza lingvistická
Kód předmětu KAJ/PTEXM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Haupt Jaromír, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prezenční studium Revision: Linguistic disciplines and categories. Analytic activities. Text, context, communication. Beyond syntax: coherence, schemata, scripts. Classifying coherence relations. Linguistic manifestations of coherence. Cohesion, types and cohesive chains. Problem-solution patterns and their linguistic signals. Gap-In-Knowledge and other patterns across various texts. Content/signalling nouns. Text types: a bottom-up language-based approach to classification Written vs. spoken discourse. The concept of genre and generic structure: Moves and their linguistic features. The genre of hard news. Ambiguity in headlines. Pragmatics: Theory of implicature. Speech acts - locutionary meaning, illocutionary force, perlocutionary effect. Part time programme 4 sessions

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Samostudium studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 32 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty s textovými a kontextovými pohledy na jazyk a pomoci jim nahlédnou, jakým způsobem jazyk jako systém umožňuje výstavbu textu a naplnění jeho účelu. Souvisejícím cílem je opakování a konsolidace znalostí jazyka jako systému, zejména morfologie a syntaxe. Zvláštní pozornost je věnována často se vyskytujícím textovým vzorcům a vazeb uvnitř textu. Studenti jsou vedeni k tomu, aby poznatky z kurzu aplikovali ve vlastní učitelské praxi, zejména ve výuce jazykových dovedností čtení a psaní.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Písemná práce

Denní studium Předmět je ukončen ústní zkouškou. Podmínky ke splnění zkoušky: - aktivní účast na výuce a konzultacích - úspěšné splnění testu a 2 seminárních prací za použití autentických textů britské/americké angličtiny publikovaných v roce 2024, Pokud student nenapíše test ve stanovením termínu ze závažných důvodů, dostane náhradní šanci. Jinak bude hodnoceno jako nevyhověl. Kombinované studium Předmět je ukončen ústní zkouškou. Podmínky ke splnění zkoušky: - příprava všech domácích úkolů k datům stanoveným vyučující předmětu - úspěšné splnění testu a dvou seminárních prací za použití autentických textů britské/americké angličtiny publikovaných v roce 2021. Pokud student nenapíše test ve stanovením termínu ze závažných důvodů, dostane náhradní šanci. Jinak bude hodnoceno jako nevyhověl.
Doporučená literatura
  • Alexander, L.G. Longman Advanced Grammar.. Longman, 1993.
  • Biber, D. et al. Discourse on the move: using corpus analysis to describe discourse structure. Amsterdam: John Benjamins, 2007.
  • Biber, Douglas. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman, 1999.
  • Cater, R. et al. Working with Texts. Routledge, 1998.
  • Flowerdew, J. and R. W. Forest. Signalling Nouns in English: A Corpus-Based Discourse Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
  • Halliday, M.A.K. and R. Hasan. Cohesion in English.. Pearson Education Ltd., 1976.
  • Hoey, M. Textual interaction: an introduction to written discourse analysis. 1st pub.. London: Routledge., 2001.
  • Quirk, R. and S. Greenbaum. A Student´s Grammar of the English Language. Longman, 2010.
  • Yule, G. Pragmatics.. Oxford, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr