Vyučující
|
-
Zágoršek Kamil, doc. RNDr. Ph.D.
-
Činčera Jan, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kočí Aleš, Ing.
-
Nováková Miroslava
-
Modrá Jana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Cíle a obsah EVVO s důrazem na ZŠ a SŠ 2. Ukotvení EVVO v legislativě - dokumenty, organizace 3. EVVO v mimoškolní činnosti 4. Odpovědné environmentální jednání jedince, domácnosti, školy 5. Smysl a možnosti zapojení škol do dlouhodobých programů EVVO 6. Přehled vhodných metod a forem EVVO na příkladu krátkodobého výukového program 7. Přírodní zahrady a přírodní učebny, jejich význam, tvorba a využití ve výuce i ve volnočasových aktivitách 8. Témata ochrany přírody a krajiny ve výuce (v ČR i ve světě) 9. Ekologický výukový program s využitím principů badatelsky orientované výuky 10. Prožitkové aktivity venku 11. Projekty = integrované tematické celky v EVVO 12. Regionální výuka, MZU (Místně zakotvené učení) 13. Reflexe učebních celků 14. Reflexe, závěr, shrnutí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Cvičení
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Náplní předmětu je představení Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) jako komplexní, legislativně zakotvené součásti vzdělávacího procesu na základních (ZŠ) a středních (SŠ) školách. V rámci předmětu se studenti seznámí s legislativními a kurikulárními dokumenty a specifikami školského systému, veřejné správy, samosprávy i ekocenter. V praktické části předmětu studenti pochopí na konkrétních případech principy a metody vhodné pro environmentální výchovu. Shlédnou a analyzují krátkodobé a dlouhodobé výukové programy (například Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Pochybné suvenýry, Zvířata v ohrožení, Zelený ostrov, Velikonoční ostrov, 7 barev duhy, Les ve škole, Studánky víly Rozárky, Hurvínkovy cesty do přírody, Čtyři království apod.). Dále pochopí na příkladech Ekoškol důležitost šetrného provozu, princip Fair-trade, důležitost ekologické stopy a dalších činností šetrných k životnímu prostředí. Studenti si prakticky vyzkouší specifika různých věkových skupin při zadání tvorby učebního celku a na příkladech z praxe si osvojí pestré metody, jak EVVO provádět na ZŠ a SŠ. Studenti se dozvědí, jak mohou školy a pedagogové využívat služby v oblasti EVVO poskytované různými organizacemi (například odborné instituce typu zoo, ekocentra,?).
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná práce
|
Doporučená literatura
|
-
A. Máchal, H. Nováčková, L. Sobotová a kol. Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání,. Lipka, 2012.
-
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova. Od cílů k prostředkům. Brno, 2007.
-
Krajhanzl, J. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka & Masarykova univerzita, Brno, 2014.
-
P. Šebestová, P. Šimonová. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ. Portál, 2013.
-
Petr Daniš. Tajemství školy za školou. Praha, 2019. ISBN 978-80-7212-631-6.
|