Předmět: Environmentální výuka na ZŠ a SŠ

» Seznam fakult » FP » KBE
Název předmětu Environmentální výuka na ZŠ a SŠ
Kód předmětu KBE/EVVO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zágoršek Kamil, doc. RNDr. Ph.D.
  • Činčera Jan, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kočí Aleš, Ing.
  • Nováková Miroslava
  • Modrá Jana, Mgr.
Obsah předmětu
1. Cíle a obsah EVVO s důrazem na ZŠ a SŠ 2. Ukotvení EVVO v legislativě - dokumenty, organizace 3. EVVO v mimoškolní činnosti 4. Odpovědné environmentální jednání jedince, domácnosti, školy 5. Smysl a možnosti zapojení škol do dlouhodobých programů EVVO 6. Přehled vhodných metod a forem EVVO na příkladu krátkodobého výukového program 7. Přírodní zahrady a přírodní učebny, jejich význam, tvorba a využití ve výuce i ve volnočasových aktivitách 8. Témata ochrany přírody a krajiny ve výuce (v ČR i ve světě) 9. Ekologický výukový program s využitím principů badatelsky orientované výuky 10. Prožitkové aktivity venku 11. Projekty = integrované tematické celky v EVVO 12. Regionální výuka, MZU (Místně zakotvené učení) 13. Reflexe učebních celků 14. Reflexe, závěr, shrnutí.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Cvičení
  • Účast na výuce - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Náplní předmětu je představení Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) jako komplexní, legislativně zakotvené součásti vzdělávacího procesu na základních (ZŠ) a středních (SŠ) školách. V rámci předmětu se studenti seznámí s legislativními a kurikulárními dokumenty a specifikami školského systému, veřejné správy, samosprávy i ekocenter. V praktické části předmětu studenti pochopí na konkrétních případech principy a metody vhodné pro environmentální výchovu. Shlédnou a analyzují krátkodobé a dlouhodobé výukové programy (například Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Pochybné suvenýry, Zvířata v ohrožení, Zelený ostrov, Velikonoční ostrov, 7 barev duhy, Les ve škole, Studánky víly Rozárky, Hurvínkovy cesty do přírody, Čtyři království apod.). Dále pochopí na příkladech Ekoškol důležitost šetrného provozu, princip Fair-trade, důležitost ekologické stopy a dalších činností šetrných k životnímu prostředí. Studenti si prakticky vyzkouší specifika různých věkových skupin při zadání tvorby učebního celku a na příkladech z praxe si osvojí pestré metody, jak EVVO provádět na ZŠ a SŠ. Studenti se dozvědí, jak mohou školy a pedagogové využívat služby v oblasti EVVO poskytované různými organizacemi (například odborné instituce typu zoo, ekocentra,?).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná práce

Doporučená literatura
  • A. Máchal, H. Nováčková, L. Sobotová a kol. Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání,. Lipka, 2012.
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova. Od cílů k prostředkům. Brno, 2007.
  • Krajhanzl, J. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka & Masarykova univerzita, Brno, 2014.
  • P. Šebestová, P. Šimonová. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ. Portál, 2013.
  • Petr Daniš. Tajemství školy za školou. Praha, 2019. ISBN 978-80-7212-631-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr