Vyučující
|
-
Pražáková Martina, Mgr. Ph.D.
-
Sodomková Martina, Ing. et Ing.
-
Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Organizační formy I: Klasická vyučovací hodina. Teorie didaktických situací podle Brousseaua. 2. Organizační formy výuky II: Laboratorní práce. 3. Organizační formy výuky III: Integrovaná výuka (science, STEM, STEAM). Projektové vyučování. 4. Organizační formy výuky IV: Exkurze. Organizace výuky, metody výuky, proces tvorby ve výuce. Náslech výuky biologie. 5. Organizační formy výuky V: Exkurze. Organizace výuky, metody výuky, proces tvorby ve výuce. Náslech výuky biologie. 6. Reflexe sledované výuky, diskuze a rozbor hodiny. 7. Reflexe sledované výuky, diskuze a rozbor hodiny. 8. Příprava na vyučovací hodinu I: Fotosyntéza (ZŠ). 9. Příprava na vyučovací hodiny II: Buňka (ZŠ). 10. Příprava na vyučovací hodiny III: Úvod do genetiky (SŠ). 11. Příprava na vyučovací hodiny IV: Změny klimatu (SŠ). 12. Příprava na vyučovací hodiny V: téma dle vlastního výběru. 13. Příprava na vyučovací hodiny VI: téma dle vlastního výběru. 14. Rezerva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Cvičení
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studijní předmět rozvíjí obsah předmětu Didaktika biologie. Na cvičeních je cílem učit studenty aktivně plánovat výuku na základních a středních školách, v přírodopisu a biologii. Studenti rozšiřují své dosavadní znalosti v oblasti plánování organizačních forem výuky, učebních témat a mezioborových vazeb. Jsou vedeni k reflektování vlastních pedagogických znalostí obsahu (PCK) a kooperaci při přípravě učebního procesu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Vypracování zadaných úkolů. Zápočtový test.
|
Doporučená literatura
|
-
CHOCHOLOUŠKOVÁ, Z. a MULLEROVÁ HAJEROVÁ, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
JANČAŘÍKOVÁ, K., A. JANČAŘÍK, 2022. How to Teach Photosynthesis? Sustainability 2022, 14(20), 13529.. 2022.
-
PAVLASOVÁ, L. a kol. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: Univerzita Karlova: Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
|