Předmět: Seminář z didaktiky přírodopisu a biologie (lesson studies)

» Seznam fakult » FP » KBE
Název předmětu Seminář z didaktiky přírodopisu a biologie (lesson studies)
Kód předmětu KBE/KSDPB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pražáková Martina, Mgr. Ph.D.
  • Sodomková Martina, Ing. et Ing.
  • Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Organizační formy I: Klasická vyučovací hodina. Teorie didaktických situací podle Brousseaua. 2. Organizační formy výuky II: Laboratorní práce. 3. Organizační formy výuky III: Integrovaná výuka (science, STEM, STEAM). Projektové vyučování. 4. Organizační formy výuky IV: Exkurze. Organizace výuky, metody výuky, proces tvorby ve výuce. Náslech výuky biologie. 5. Organizační formy výuky V: Exkurze. Organizace výuky, metody výuky, proces tvorby ve výuce. Náslech výuky biologie. 6. Reflexe sledované výuky, diskuze a rozbor hodiny. 7. Reflexe sledované výuky, diskuze a rozbor hodiny. 8. Příprava na vyučovací hodinu I: Fotosyntéza (ZŠ). 9. Příprava na vyučovací hodiny II: Buňka (ZŠ). 10. Příprava na vyučovací hodiny III: Úvod do genetiky (SŠ). 11. Příprava na vyučovací hodiny IV: Změny klimatu (SŠ). 12. Příprava na vyučovací hodiny V: téma dle vlastního výběru. 13. Příprava na vyučovací hodiny VI: téma dle vlastního výběru. 14. Rezerva.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Cvičení
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studijní předmět rozvíjí obsah předmětu Didaktika biologie. Na cvičeních je cílem učit studenty aktivně plánovat výuku na základních a středních školách, v přírodopisu a biologii. Studenti rozšiřují své dosavadní znalosti v oblasti plánování organizačních forem výuky, učebních témat a mezioborových vazeb. Jsou vedeni k reflektování vlastních pedagogických znalostí obsahu (PCK) a kooperaci při přípravě učebního procesu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Test

Vypracování zadaných úkolů. Zápočtový test.
Doporučená literatura
  • CHOCHOLOUŠKOVÁ, Z. a MULLEROVÁ HAJEROVÁ, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
  • JANČAŘÍKOVÁ, K., A. JANČAŘÍK, 2022. How to Teach Photosynthesis? Sustainability 2022, 14(20), 13529.. 2022.
  • PAVLASOVÁ, L. a kol. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: Univerzita Karlova: Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr