Vyučující
|
-
Jančaříková Kateřina, doc. PhDr. Ph.D.
-
Sodomková Martina, Ing. et Ing.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Úvod do tématu. Výchovně vzdělávací cíle a úkoly výuky přírodopisu a biologie. Vztah teorie a praxe. Příroda jako předmět zájmu. Cíle přírodovědného vzdělávání. Obecné cíle: Přírodovědná gramotnost / práce s nadanými. 2. Didaktika biologie a její postavení v oblasti pedagogických věd. Dějiny didaktiky biologie a výuky biologie, naši významní didaktici. 3. Přenos biologických poznatků a kompetencí do vědomí žáků I - znalosti, dovednosti. 4. Přenos biologických poznatků a kompetencí do vědomí žáků II ? motivace, postoje. 5. Přenos biologických poznatků a kompetencí do vědomí žáků III - hodnoty, zájmy. 6. Výsledky český žáků v oblasti biologie. Přírodovědná gramotnost. Mezinárodní šetření TIMSS, PISA. 7. Komunikace v hodinách přírodopisu a biologie. Neverbální komunikace a její klasifikace. Kongruence. Verbální komunikace. Specifika komunikace o přírodě. 8. Didaktické zásady (principy) didaktiky biologie I. 9. Didaktické zásady (principy) didaktiky biologie II. 10. Didaktické zásady (principy) didaktiky biologie III. 11. Výzkumné atributy didaktiky biologie. Současně zkoumaná témata, obhájené diplomové a bakalářské práce. Příprava výzkumných projektů. Výzkumný design, výzkumné otázky, cíle výzkumu, práce s literaturou. 12. Kvalitativní přístup v získávání a analýze dat. Témata bakalářských a diplomových prací z didaktiky biologie řešených kvalitativními metodami. Návrhy výzkumných projektů I. 13. Kvantitativní přístup v získávání a analýze dat. Témata bakalářských a diplomových prací z didaktiky biologie řešených kvantitativními metodami. Návrhy výzkumných projektů II. 14. Didaktika biologie a přírodních věd ve světě. Odborné časopisy. Konference. Možnosti publikování. Etické principy výzkumu didaktiky biologie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Přednáška, Cvičení
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Projekt individuální
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit problematiku oborové didaktiky biologie a související výzkumné atributy. Přednášky se nejprve věnují historii a současnosti didaktiky biologie, zaměřují se na přenos biologických poznatků a kompetencí do vědomí žáků, na šetření zjišťující výsledky biologického vzdělávání, komunikaci v hodinách přírodopisu a biologie, didaktické zásady. Dále se přednášky věnují výzkumným atributům didaktiky biologie a během cvičení vedou studenty ke zpracování návrhů výzkumných projektů v oblasti didaktiky biologie.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Vypracování zadaných úkolů v průběhu semestru. Ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
ČINČERA, J., et al. 2014. Innovation in Biology and Environmental Education Didactics in Pre-Graduate Training of Secondary Biology Teachers in the Context of Current Changes in the Education System. The New Educational Review, 37..
-
HLAĎO, P. Úvod do pedagogického výzkumu pro učitele středních škol. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
JANČAŘÍKOVÁ, K., et al. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2022. ISBN 9788076032897.
-
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T., et al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 478-510. 2013.
|