Vyučující
|
-
Jodas Bořivoj, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Semináře zaměřené na materiální didaktické prostředky pro výuku chemie, alternativní vyučovací metody. Výukové programy a další možnosti využití počítačů při výuce chemie. Audiovizuální a multimediální technika. Didaktika jednotlivých chemických disciplín v rozsahu pokrývajícím učivo ZŠ. <OL> <LI>Úvod do speciální didaktiky chemie.</LI> <LI>Didaktika obecné chemie - didaktický systém učiva, pomůcky, hmota, chemická látka, atom, chemická vazba, chemický děj, vzorce, rovnice a výpočty.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika anorganické chemie - didaktický systém učiva, pomůcky, periodický zákon, periodická soustava prvků, chemie prvků jednotlivých skupin a period.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika organické chemie a biochemie - didaktický systém učiva, pomůcky, uhlovodíky, deriváty uhlovodíků, makromolekulární látky, přírodní látky, metabolismus přírodních látek.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika analytické chemie - didaktický systém učiva, pomůcky, kvalitativní a kvantitativní analýza, významné součásti analytické chemie.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika základů chemických výrob - didaktický systém učiva, pomůcky, základy chemických výrob.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika výchovy k péči o životní prostředí - didaktický systém učiva, pomůcky, možnosti výchovy k péči o životní prostředí.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> </OL> Při cvičeních bude prováděn rozbor jednotlivých témat se zřetelem na přípravu na vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 90 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Osvojit si: materiální didaktické prostředky pro výuku chemie, alternativní vyučovací metody. Výukové programy a další možnosti využití počítačů při výuce chemie. Audiovizuální a multimediální technika. Didaktika jednotlivých chemických disciplín v rozsahu pokrývajícím učivo ZŠ.
Znát didaktické zásady pro efektivní výuku. Vysvětlit a odvodit základní poznatky oboru včetně řešení jednodušších problémů. Pracovat účelně a bezpečně v laboratoři.
|
Předpoklady
|
Znalost středoškolské chemie. Předpokládá se, že student absolvoval všechny základní chemické disciplíny (zejména chemii obecnou, fyzikální, organickou, anorganickou a biochemii) v rozsahu obvyklém pro studenty studia ucitelství. Dále se predpokládá znalost základu obecné pedagogiky, didaktiky a psychologie. Tato kategorie znalostí však není pro absolvování kursu nezbytná.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Aktivní účast na cvičeních (min.70 %), vypracování seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Dluhoš, L. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. Ostrava, PF OU, 1995.
-
Pachman, E. a kol. Speciální didaktika chemie. Praha, SPN, 1986.
|