| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Šlamborová Irena, doc. Mgr. Ph.D.
                
                    Jodas Bořivoj, PhDr. Ph.D.
                
                    Hartmanová Pavlína, Mgr.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Semináře zaměřené na materiální didaktické prostředky pro výuku chemie, alternativní vyučovací metody. Výukové programy a další možnosti využití počítačů při výuce chemie. Audiovizuální a multimediální technika. Didaktika jednotlivých chemických disciplín v rozsahu pokrývajícím učivo ZŠ.  <OL> <LI>Úvod do speciální didaktiky chemie.</LI> <LI>Didaktika obecné chemie - didaktický systém učiva, pomůcky, hmota, chemická látka, atom, chemická vazba, chemický děj, vzorce, rovnice a výpočty.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika anorganické chemie - didaktický systém učiva, pomůcky, periodický zákon, periodická soustava prvků, chemie prvků jednotlivých skupin a period.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika organické chemie a biochemie - didaktický systém učiva, pomůcky, uhlovodíky, deriváty uhlovodíků, makromolekulární látky, přírodní látky, metabolismus přírodních látek.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika analytické chemie - didaktický systém učiva, pomůcky, kvalitativní a kvantitativní analýza, významné součásti analytické chemie.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika základů chemických výrob - didaktický systém učiva, pomůcky, základy chemických výrob.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Didaktika výchovy k péči o životní prostředí - didaktický systém učiva, pomůcky, možnosti výchovy k péči o životní prostředí.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> </OL> Při cvičeních bude prováděn rozbor jednotlivých témat se zřetelem na přípravu na vyučování. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování) 
                    
                
                    
                    Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    Semestrální práce
                        - 20 hodin za semestr
                    Příprava na zkoušku
                        - 90 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Osvojit si: materiální didaktické prostředky pro výuku chemie, alternativní vyučovací metody. Výukové programy a další možnosti využití počítačů při výuce chemie. Audiovizuální a multimediální technika. Didaktika jednotlivých chemických disciplín v rozsahu pokrývajícím učivo ZŠ. Znát didaktické zásady pro efektivní výuku. Vysvětlit a odvodit základní poznatky oboru včetně řešení jednodušších problémů. Pracovat účelně a bezpečně v laboratoři.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Znalost středoškolské chemie. Předpokládá se, že student absolvoval všechny základní chemické disciplíny (zejména chemii obecnou, fyzikální, organickou, anorganickou a biochemii) v rozsahu obvyklém pro studenty studia ucitelství. Dále se predpokládá znalost základu obecné pedagogiky, didaktiky a psychologie. Tato kategorie znalostí však není pro absolvování kursu nezbytná. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Kombinovaná zkouška 
 Aktivní účast na cvičeních (min.70 %), vypracování seminární práce.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Dluhoš, L. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. Ostrava, PF OU, 1995. 
                
                    Pachman, E. a kol. Speciální didaktika chemie. Praha, SPN, 1986. 
                 
 
 |