| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Slavík Martin, Mgr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Vývoj oboru od předalchymistického období přes období alchymie, období sjednocování chemie a následné rozdělení na jednotlivé disciplíny (anorganická, organická a fyzikální chemie, biochemie atd.). Historie chemie  v českých zemích, významní čeští chemici a jejich objevy. Představení chemie jako oboru  nejen teoretického, ale jako oboru neodmyslitelného od současného způsobu života.  <OL> <LI>Předalchymistické období</LI> <LI>Alchymie - východní, egyptská, řecko-egyptská, arabská, alchymie v Evropě</LI> <LI>Iatrochemie. Období vědecké revoluce</LI> <LI>Chemie v období průmyslové revoluce</LI> <LI>Objev a vývoj základních chemických pojmů, teorií a zákonitostí</LI> <LI>Vznik a vývoj organické chemie a biochemie</LI> <LI>Vývoj anorganické chemie</LI> <LI>Vznik a vývoj fyzikální a analytické chemie</LI> <LI>Vývoj názorů na stavbu látek ve 20. století</LI> <LI>Vývoj chemických výrob</LI> <LI>Vývoj chemického školství</LI> <LI>Nejnovější historie chemie</LI> </OL> 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Projektová výuka, Problémové metody (badatelské, výzkumné), Prezentace práce studentů 
                    
                
                    
                    Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    Semestrální práce
                        - 18 hodin za semestr
                    Příprava na zkoušku
                        - 12 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Na základě vývoje chemie jako oboru od předalchymistického období přes období alchymie, období sjednocování chemie a následné rozdělení na jednotlivé disciplíny (anorganická, organická a fyzikální chemie, biochemie atd.) pochopit hlubší souvislosti mezi jednotlivými obory chemie, ale i návaznosti na další vědy a umění.  Absolvováním kurzu by mělo u studentů dojít k prohloubení, zobecnění a zopakování základních poznatků z chemie. Seznámení s prací a životními osudy význačných vědeckých osobností poskytne podněty pro budoucí působení studentů na školách. Porozumět historickým souvislostem při vývoji chemických oborů. Prezentovat výsledky vlastního bádání. Efektivně pracovat ve skupině.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | znalost středoškolské chemie 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Kombinovaná zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta 
 aktivní účast na výuce, vypracování a obhájení seminární práce
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Banýr, J. - Novotný, V. R. Stručné dějiny chemie a chemické výroby. FP UK Praha, SPN, 1986. 
                
                    Budiš J. a kol. Historie chemie slovem a obrazem. MU PřF v Brně, 1995. 
                
                    Kol. Encyklopedické listy 11 - Chemikové. Encyklopedický dům Praha, 1998. 
                
                    Mollin J. Historie chemie. UP PřF v Olomouci, 1992. 
                
                    Solárová M., Lichtenberg K. Vybrané kapitoly z historie chemie. Brno, Paido, 2000. 
                 
 
 |