Vyučující
|
-
Slavík Martin, Mgr. Ph.D.
-
Stuchlík Martin, Ing.
|
Obsah předmětu
|
1. Bezpečnost a organizace práce v chemické laboratoři, správná laboratorní praxe 2. Přehled základního laboratorního skla, vybavení a jejich použití 3. Příprava a ředění roztoků, stanovení hustoty roztoků pyknometrem a hustoměrem 4. Příprava roztoku přesné látkové koncentrace, titrace (alkalimetrické stanovení kyseliny) 5. Krystalizace volná a rušená, kontrola čistoty krystalů 6. Příprava mědi cementací, gravimetrické stanovení hydrátu 7. Destilační křivka, stanovení obsahu alkoholu 8. Extrakce dle Soxhleta, macerace 9. Dělení směsí kationtů na katexu, měření hodnoty pH roztoků 10. Izolace rostlinných barviv a jejich chromatografická separace 11. Destilace s vodní parou, určení indexu lomu kapalin 12. Závěrečný test a závěrečná laboratorní práce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Laboratorní praktika, Demonstrace dovedností studentů, E-learning
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Osvojit si: obecné zásady práce v chemické laboratoři. Zvládnutí základních laboratorních operací (vážení, odměřování kapalin, příprava roztoků). Základní separační metody (filtrace, destilace, krystalizace, sublimace, extrakce). Stanovení fyzikálních konstant (bod tání, bod varu, hustota). Sestavování jednoduchých aparatur. Práce s chemickými tabulkami.
Vzdělávací výstupy Studující používají laboratorní techniky vhodné pro daný účel,včetně správné laboratorní praxe. Studující jsou schopni navrhnout a provést vědecké experimenty, přesně zaznamenat a analyzovat výsledky experimentů. Studující dokáží srozumitelně sdělovat výsledky vědecké práce v ústní, písemné a elektronické podobě. Studující rozumí principům bezpečnému zacházení s chemickými látkami a proto pracují bezpečně v laboratoři.
|
Předpoklady
|
znalost středoškolské chemie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Praktická demonstrace získaných dovedností, Systematické pozorování studenta, Písemná práce
Splnění laboratorních úloh, vypracování a odevzdání laboratorních protokolů, závěrečný písemný test a samostatně vypracovaná závěrečná laboratorní práce včetně základních laboratorních výpočtů. V průběhu laboratorního cvičení jsou studentu pokládány otázky. Odpovědi ověří, do jaké míry je student seznámen s principem laboratorní úlohy, kterou bude v den laboratorního cvičení vykonávat. V případě, že student neprokáže dostatečné znalosti, potřebné k vykonání laboratorního cvičení, může být z laboratoří vyloučen.
|
Doporučená literatura
|
-
Růžička A. a kol. Laboratorní technika a cvičení z anorganické chemie. MU Brno, 1995.
-
Štablová R., Banýr J. Laboratorní technika. UK Praha, 1992.
|