Vyučující
|
-
Müllerová Jana, Ing. Ph.D.
-
Slavík Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti jsou seznámeni se zásadami bezpečnosti práce, laboratorním vybavením, základními i pokročilými experimentálními postupy (mikrovlnná/hydrotermální syntéza, self-combustion, sonochemie). Osvojí si preparační reakce, separaci produktů dělícími metodami (krystalizace, filtrace, destilace, extrakce apod.), stanovení složení a vlastností látek (titrace, instrumentální metody). Důraz je kladen na získávání relevantních informací, metodicky správné a bezpečné provádění jednotlivých operací, propojení teorie s praktickými dovednostmi, schopnost vysvětlovat pozorované jevy a výsledky prezentovat, jak v textové, tak grafické formě. 1. Bezpečnost práce v chemické laboratoři. 2. Závislost rozpustnosti solí na teplotě. Závislost reakční rychlosti na teplotě a koncentraci. 3. Příprava solí neutralizací. Příprava kyseliny vytěsněním ze soli. Redoxní děje, redukce měďnatých solí. 4. Reakce sloučenin síry. Acidobazické vlastnosti, důkaz a reakce H3BO3. 5. Příprava hydrátů solí. Stanovení krystalové vody. 6. Stanovení relativní atomové hmotnosti kovu. 7. Reakce a důkazy anorganických kationtů. 8. Reakce a důkazy anorganických aniontů. 9. Příprava komplexů, [Cu(NH3)4]SO4.H2O. 10. Příprava a vlastnosti nanočástic drahých kovů. Self-combustion syntéza ferritů a oxidů těžkých kovů. 11--14. Vlastní příprava a charakterizace zadané sloučeniny (organicko-anorganické sloučeniny, ferrity).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Laboratorní praktika, Problémové metody (badatelské, výzkumné), Individuální konzultace
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Osvojit si: Preparační reakce od jednoduchých ke složitějším. Separace produktů z reakčních směsí (krystalizace, filtrace, destilace, extrakce apod.). Stanovení složení a vlastností látek. Přečišťování tuhých a kapalných látek. Důraz je kladen na metodicky správné a bezpečné provádění jednotlivých operací vedoucí k co nejlepšímu výsledku jak z hlediska kvality, tak kvantity, schopnost aplikovat teoretické poznatky v praxi a vysvětlovat pozorované jevy.
Vzdělávací výstupy Studující dokáží připravit anorganickou sloučeninu podle návodu,používají vhodné laboratorní techniky, včetně správné laboratorní praxe. Studující jsou schopni navrhnout i realizovat přípravu složitější anorganické sloučeniny na základě literární rešerše, přesně zaznamenat a analyzovat výsledky experimentů. Studující dokáží srozumitelně sdělovat výsledky vědecké práce v ústní, písemné a elektronické podobě. Studující rozumí principům bezpečnému zacházení s chemickými látkami a proto pracují bezpečně v laboratoři.
|
Předpoklady
|
znalost středoškolské chemie a základů laboratorní techniky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace skupinové práce, Písemná práce
vypracované a obhájené protokoly ke každé práci
|
Doporučená literatura
|
-
Housecroft C. E., Sharpe A. G. Anorganická chemie. VŠCHT Praha, 2014.
-
Jakeš Vít, Jankovský Ondřej, Sedmidubský David. Laboratoř anorganické chemie I. VŠCHT Praha, 2015. ISBN 978-80-7080-941-9.
|