Vyučující
|
-
Slavík Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Implementace IT do výuky: model SAMR, BYOD. Využití Internetu při výuce chemie (zdroje a vyhledávání didaktického softwaru). Kritéria hodnocení použitelnosti softwaru pro výuku. Seminární práce: zhodnocení použitelnosti vybraného softwaru. 2. E-learning a jeho možnosti ve výuce chemie. Blended learning. Racionální tvorba kurzu např. v Moodle: dotazník, test, multimédia, nástroj H5P, odznaky, kompetence. Learning Tools Interoperability (LTI). 3. Možnosti a ukázky didaktického softwaru, např. elektronické učebnice FRAUS a Česká škola. 4. Použití interaktivní tabule ve výuce. Nástroje pro sdílení odkazů, např. Diigo, Dokumenty Google, Padlet, Pinterest, záložky. 5. Nástroje pro zpětnou vazbu, např.: Wizer, Kahoot, Quizlet, Plickers. 6. Využití videopokusů, např. ChemTube3D, možnosti analýzy obrazu a videa. 7. Využití simulací, např. PhET, Next-Generation Molecular Workbench, ChemCollective 8. Speciální software: kreslení a vizualizace chemických struktur, např. ACD/ChemSketch, Biomodel, JSmol. 9. Speciální software: molekulární modelování. Např. Avogadro, CheMagic. 10. Využití moderních technologií ve výuce: mobilní zařízení, rozšířená realita, např. HaloAR, 3D-tisk. 11.?12. Základy počítačem podporovaného experimentu (CBL). Např. PhyPhox a rozhraní Vernier. Seminární práce: laboratorní protokol s využitím CBL. 13. Využití umělé inteligence ve výuce. 14. Obhajoba závěrečných projektů, které využívají didaktický software. Informace ke kombinované formě Pro témata: moderní technologie, speciální software, počítačem podporovaný experiment, počítačové algebraické systémy proběhne kontaktní výuka, úkoly řeší studující samostatně s podporou konzultací. K dispozici je e-learningový kurz se studijními materiály, kurz slouží i pro odevzdávání a hodnocení úkolů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Studium metodou řešení problémů
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Projekt individuální
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Projekt individuální
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Osvojit si: použití didaktických programů pro základní a střední školy. Seznámit se základy počítačem podporovaného experimentu a počítačovými algebraickými systémy a možnostmi jejich použití při výuce. Umět využívat internet při výuce chemie (vyhledávání programů, on-line databáze, komunikace).
Zhodnotit použitelnost software pro výuku a to včetně nástrojů umělé inteligence (AI). Umět efektivně používat počítačem podporovaný experiment. Navrhnout vhodný informační nástroj podporující účinnou výuku přírodních věd.
|
Předpoklady
|
znalost středoškolské chemie a informatiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
2 seminární práce, obhajoba závěrečného projektu Seminární práce 1: Zhodnocení použitelnosti vybraného software pro výuku chemie na 2. stupni základní školy/střední školy. Obsahuje tabulku hodnocení podle kritérií se zvolenou váhou, Klady a zápory, celkové shrnutí (cca 2 str. A4). Např.: Merck PTE, Kvíz: Chemické prvky, Chemické názvosloví (https://play.google.com). Seminární práce 2: Laboratorní protokol s využitím počítačem podporovaného experimentu (cca 2 str. A4). Např. konduktometrická titrace, spektrometrické stanovení chininu (http://www.vernier.cz/experimenty/prehled/oblast/chemie) Závěrečný projekt využívající didaktický software. Vše je odevzdáváno pomocí e-learningového systému TUL: https://elearning.tul.cz/.
|
Doporučená literatura
|
-
Bílek, M. a kol. Výuka chemie s počítačem. Hradec Králové, Gaudeamus, 1997.
-
Černochová, M. - Komrska, T. - Novák, J. Využití počítače při vyučování. Praha, Portál, 1998.
-
Kol. RVP ZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2023.
-
Slavík, J. - Novák, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha, Portál, 1997.
|