Předmět: Základy ekologie a environmentální výchovy

» Seznam fakult » FP » KCH
Název předmětu Základy ekologie a environmentální výchovy
Kód předmětu KCH/REKO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štrojsová Martina, RNDr. Ph.D.
  • Zágoršek Kamil, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Náplní předmětu jsou obecné zákonitosti ekologie, která je zde pojímána v klasickém pojetí jako biologická disciplína zabývající se vztahem organismů a prostředí. Tento předmět nelze zaměňovat s environmentalistikou nebo ekologickou výchovou. Základní ekologické znalosti jsou nutné pro pochopení zákonitostí v přírodě a absolvování předmětu je vhodným doplněním znalostí pro učitele všech stupňů škol. Obecné ekologické principy jsou vždy vysvětlovány na praktických příkladech nejen z teoretické, ale i aplikované ekologie a jsou zaměřeny tak, aby umožnili studentů lépe pochopit často diskutovaná závažná společenská témata (fragmentace krajiny, eutrofizace vod, management v národních parcích aj.) Tematické okruhy: 1. Úvod do ekologie, zařazení do systému přírodovědných a biologických věd, historie oboru. 2. Systémový přístup v ekologii, obecné zákonitosti systémů, aplikace na biologické systémy, zákon tolerance. 3. Struktura a biologických systémů, hierarchické uspořádání. 4. Ekosystém jako modelová jednotky. 5. Základní abiotické faktory - teplota, elektromagnetické záření, voda. 6. Základní abiotické faktory - chemismus prostředí, radioaktivita, hluk. 7. Základní biotické faktory - úroveň populace, populační dynamika, vztahy organismů na populační úrovni. 8. Základní biotické faktory - úroveň společenstva, vztahy mezi organismy na úrovni společenstva. 9. Tok energie v ekosystému - obecné principy, aplikace termodynamických zákonů, potravní řetězce. 10. Koloběh hmoty v ekosystému - obecné principy koloběhu hmoty v přírodě, koloběh základních biogenních prvků. 11. Řízení v ekosystému - tok informací, obecné principy řízení systémů, pozitivní a negativní zpětná vazba. 12. Vývoj v ekosystému - obecné zákonitosti vývoje, sukcese, vlastnosti počátečních a vrcholných stádií sukcese. 13. Přehled základních biomů na Zemi. 14. Základní klasifikace biotopů České republiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Studium metodou řešení problémů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 18 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 22 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Náplní předmětu jsou obecné zákonitosti ekologie, která je zde pojímána v klasickém pojetí jako biologická disciplína zabývající se vztahem organismů a prostředí. Základní ekologické znalosti jsou nutné pro pochopení zákonitostí v přírodě. Obecné ekologické principy jsou vždy vysvětlovány na praktických příkladech nejen z teoretické, ale i aplikované ekologie. Dále představení Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) jako komplexní, legislativně zakotvené součásti vzdělávacího procesu na základních (ZŠ) a středních (SŠ) školách. V rámci předmětu se studenti seznámí s legislativními a kurikulárními dokumenty a specifikami školského systému, veřejné správy, samosprávy i ekocenter. V praktické části předmětu studenti pochopí na konkrétních případech principy a metody vhodných pro environmentální výchovu. Shlédnou a analyzují krátkodobé a dlouhodobé výukové programy (například Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Pochybné suvenýry, Zvířata v ohrožení, Zelený ostrov, Velikonoční ostrov, 7 barev duhy, Les ve škole, Studánky víly Rozárky, Hurvínkovy cesty do přírody, Čtyři království apod.). Dále pochopí na příkladech Ekoškol důležitost šetrného provozu, princip Fair-trade, důležitost ekologické stopy a dalších činností šetrných k životnímu prostředí. Studenti si prakticky vyzkouší specifika různých věkových skupin při zadání tvorby učebního celku a na příkladech z praxe si osvojí pestré metody, jak EVVO provádět na ZŠ a SŠ. Studenti se dozvědí, jak mohou školy a pedagogové využívat služby v oblasti EVVO poskytované různými organizacemi (například odborné instituce typu zoo, ekocentra, ?).
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná práce, Test

Seminární práce. Písemný zápočtový test.
Doporučená literatura
  • Anděl, P. Ekotoxikologie, bioindikace a biomonitoring. Liberec: Evernia, 2011. ISBN 978-80-903787-0-7.
  • Anděl, P. Ochrana životního prostředí. TU, Liberec, 2005.
  • BEGON, M., HARPER, J., TOWNSEND, D. Ekologie - jedinci, populace, společenstva. Olomouc: Vydavatelství UP, 1997. ISBN 80-7067-695-7.
  • Braniš, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Informatorium, Praha, 1997. ISBN 80-7333-024-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr