Vyučující
|
-
Jodas Bořivoj, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přehled o formách, metodách a prostředcích výuky chemie. Konkrétní příprava na profesionální práci učitelechemie vycházející z předcházejícího studia jednotlivých pedagogických a chemických disciplín (zpracování přípravy na vyučovací hodinu na zadané téma, výstupy). <OL> <LI>Úvod do didaktiky chemie, vymezení pojmu, struktura didaktiky chemie, současné úkoly a problémy didaktiky chemie.</LI> <LI>Výchovně vzdělávací cíle a úkoly výuky chemie - formování vědomostí žáků, intelektuální dovednosti, formování postojů a jednání, rozvíjení manuálních dovedností.</LI> <LI>Formy výuky chemie, vyučovací hodina, laboratorní cvičení, ...</LI> <LI>Metody výuky chemie, slovní, názorné a praktické. Tvořivost v práci učitele chemie.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Hospitace v pedagogické praxi - z hlediska potřeb pedagogického řízení školní výchovně vzdělávací práce (ŠI, Ř, ZŘ), pohospitační pohovor. Hospitace z hlediska získávání zkušeností.</LI> <LI>Zákonná odpovědnost učitele chemie - odpovědnost za sbírky, chemikálie (dělení, uskladňování, řazení), přístroje a nářadí. Odpovědnost učitele chemie v hodinách základního typu a v laboratorních pracích. Vybavení lékárničky, první pomoc.</LI></OL> Cvičení: <OL> <LI>Výchovně vzdělávací proces v chemii - plánování a řízení výuky, tematický plán, příprava na hodinu, opakování a procvičování učiva chemie. Učitelská etika.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Materiální didaktické prostředky - učební pomůcky, didaktická technika, výpočetní technika.</LI> <LI>pokračování předchozího</LI> <LI>Laboratorní práce - jejich materiální zabezpečení, výběr, ...</LI> <LI>Motivace učení žáků - problémové otázky, modely, zobrazení, chemický pokus, ...</LI> <LI>Výrazové prostředky v didaktickém systému učiva chemie (jazyk, symbolika, ...).</LI> <LI>Kontrola a hodnocení výsledků výuky chemie.</LI> </OL> Při cvičeních bude dán prostor pro řešení konkrétních problémů pedagogické praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Osvojit si: formy, metody a prostředky výuky chemie, zpracování přípravy na vyučovací hodinu na zadané téma, výstupy). Seznámení s řešením konkrétních problémů pedagogické praxe.
Vybrat vhodnou formu, metodu a prostředek pro výuku chemie, zpracovat přípravu na vyučovací hodinu na zadané téma s výstupy. Umět navrhnout řešení konkrétních problémů pedagogické praxe. Pracovat účelně a bezpečně v laboratoři.
|
Předpoklady
|
znalost středoškolské chemie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Aktivní účast na cvičeních (min. 70 %). Předměty profesního základu (Pedagogika, Psychologie, Didaktika).
|
Doporučená literatura
|
-
BÍLEK, M. a KOL. Psychogenetické aspekty didaktiky chemie. Gaudeamus, Hradec Králové, 2001.
-
ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice II. Karolinum, Praha, 2001.
-
ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice I. Karolinum, Praha, 2000.
-
Dluhoš, L. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. Ostrava, PF OU, 1995.
-
JODAS,B., JANDOVÁ, M. Hrajeme si v chemii.. Pedagogické centrum, Liberec, 2004.
-
Kolektiv. Co by měl žák ZŠ umět z Fy, Ch, Př. Praha, PROMETHEUS, 1998.
-
Pachman, E. - Hofmann, V. Obecná didaktika chemie. Praha, SPN, 1981.
-
Pachman, E. a kol. Speciální didaktika chemie. Praha, SPN, 1986.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.
-
Štoček, M. Rukověť třídního učitele ZŠ. Nový Bydžov, ATRE, 1997.
|