Course: Citizenship Education

» List of faculties » FP » KFL
Course title Citizenship Education
Course code KFL/VKO19
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Trčka Michal, Mgr. Ph.D.
  • Václavík David, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The study subject is primarily devoted to the theoretical and practical understanding of teaching associated with the issue of citizenship education. In this course, students will focus on the practical use of their existing knowledge of various social sciences and philosophy. The basic intention of the course is to emphasize citizenship and related issues in historical, sociological, anthropological, political and philosophical contexts. From a pedagogical point of view, emphasis will be placed on the direction of the so-called critical pedagogy, which works extensively with the findings of the social sciences. In addition, the course focuses on the interpretation and practical training of key competencies that are associated with citizenship education. In addition, students will focus on the possible transformation of their knowledge from individual social sciences into the teaching of civics.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • BARON-COHEN, Simon. Věda zla: nová teorie lidské krutosti. Brno: Emitos, 2014. ISBN 978-80-87171-37-0..
  • BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0846-4..
  • HABERMAS, Jürgen a SHAPIRO, Ian. Teorie demokracie dnes. Praha: Filosofia, 2002. ISBN 80-7007-156-7..
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3..
  • KAHN, Peter. Critical Pedagogy, Ecoliteracy, and Planetary Crisis. The Ecopedagogy Movement. New York & Frankfurt am Main: Peter Lang Publishing, 2010. ISBN 978-1-4331-0545-6..
  • KOPEČEK, Pavel a kol. Společenskovědní aspekty fenoménu vyrovnání s minulostí v kontextu výchovy k občanství. Praha: Epocha, 2013. ISBN 978-80-7425-203-7..
  • KRÁKORA, Pavel a kol. Aktuální společenskovědní pohledy na výchovu k demokratickému občanství. Praha: Epocha, 2012. ISBN 978-80-7425-167-2..
  • LUNEROVÁ, Jitka, ŠTĚRBA, Radim a SVOBODOVÁ, Monika. Výchova k občanství. 5. vyd. Brno: Nová škola, s.r.o., 2017. ISBN 978-80-7289-924-1..
  • STANĚK, Antonín, ed. a HRACHOVCOVÁ, Marie, ed. Občanská výchova v globalizující se společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-244-0475-3..
  • ŠPRINCOVÁ, Veronika. Ženy a muži ve společnosti a rozhodování: příručka k výuce. Praha: Fórum 50 %, 2015. ISBN 978-80-904447-4-4..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester