Vyučující
|
-
Erhart Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
-
Suchánková Marie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Příprava na výuku I. Vzdělávací program. Cíle školské fyziky. 2. Příprava na výuku II. Písemná příprava. Chyby začínajících učitelů fyziky 3. Příprava na výuku III. Učebnice fyziky pro ZŠ. 4. Příprava na výuku IV. Fyzikální pojmy ve výuce. 5. Příprava na výuku V. Školní fyzikální úlohy. Školská fyzika a školská matematika. 6. Příprava na výuku V. Školní fyzikální experimenty. 7. Proces výuky I. Motivace a zájem žáků. 8. Proces výuky II. Učitel fyziky. 9. Proces výuky III. Vyučovací metody. 10. Proces výuky IV. Problémová výuka. 11. Proces výuky V. Oživení a rozšíření výuky 12. Hodnocení výuky I. Cíle výuky. 13. Hodnocení výuky II. Zkoušky (písemné a ústní), klasifikace. 14. Zápočet. Rezerva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Nejprve se probírají otázky související s pedagogickou praxí. Procvičuje se příprava na vyučovací hodinu, vyjadřovací prostředky školské fyziky, běžné metody výuky fyziky, zejména metoda laboratorní. Později se věnuje pozornost problematice řízení samostatné práce žáků (studentů) ve fyzice. Dále se podrobně probírají prostředky regulace a autoregulace dosahování výukových cílů a hodnocení didaktických testů.
Získání přehledu o problematice vzdělávání v oblasti fyziky na ZŠ a okrajově i SŠ. Získání praktických dovedností při výuce určitého tématického celku.
|
Předpoklady
|
Zvládnutý obsah předmětů: Mechanika, Kmitání, vlnění, Termodynamika, Elektřina a magnetismus, Optika, atomistika, Statistická fyzika
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Aktivní účast na semináři, plnění úkolů a jejich úspěšná prezentace na semináři
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VUP, 2005.
-
Učebnice fyziky pro ZŠ.
|