Vyučující
|
-
Hejsková Pavlína, Mgr. Ph.D.
-
Havlíková Bittnerová Jana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Předmět by měl studentům dát přehled o možnostech fyzikálního vzdělávání mimo školní výuku. Prakticky je seznámí s tradičními i novějšími soutěžemi i nesoutěžními aktivitami v oblasti fyziky a také je čeká exkurze do libereckého science centra iQLANDIA. Součástí předmětu je i výběr jednoho tématu, které studenti zpracují a formou prezentace představí ostatním. Semináře: 1. Co vše je neformální fyzikální vzdělávání? Ohlédnutí za historií vyučování fyziky v českých zemích i v zahraničí. 2. Přehled a rozdělení fyzikálních mimoškolních aktivit. 3. Fyzikální olympiáda - historie, organizační struktura, ukázka úloh. 4. Fykos, Turnaj mladých fyziků, AMAVET apod., pravidla soutěží, možnosti zapojení, časová a odborná náročnost. 5. On-line fyzikální aktivity pro studenty. 6. Přírodovědné kroužky, badatelské aktivity, vědecké tábory, fyzikální hry apod. 7. Seznámení se science centry v ČR - virtuální prohlídka vybraných institucí České asociace science center. 8. Science centra v zahraničí - virtuální prohlídka vybraných institucí. 9. Jak využít nabídku science center pro školní výuku? Možnosti zapojení aktivit nabízených v science centrech do výuky. 10. Ukázky zajímavých popularizačních www stránek, video kanálů, literatury a dalších zdrojů inspirace pro studenty i učitele. 11. Spolupráce s odbornými fyzikálními pracovišti, možnosti zapojení studentů do výzkumu - činnost AV ČR, TUL atd. 12. Fyzika v běžném životě - jak přivést studenty k většímu propojení teorie a praktického života. Využití moderních technologií k povzbuzení zájmu o fyziku - 3D tisk, robotika, atd. 13. Nabídka témat k prezentaci, diskuze o využití a začlenění mimoškolního vzdělávání do školní výuky. 14. Prezentace zadaného tématu, diskuze.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminář
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět by měl studentům dát přehled o možnostech fyzikálního vzdělávání mimo školní výuku. Prakticky je seznámí s tradičními i novějšími soutěžemi i nesoutěžními aktivitami v oblasti fyziky a také je čeká exkurze do libereckého science centra iQLANDIA. Součástí předmětu je i výběr jednoho tématu, které studenti zpracují a formou prezentace představí ostatním.
|
Předpoklady
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast na semináři, exkurze do iQLANDIE, prezentace zadaného tématu.
|
Doporučená literatura
|
-
HÁJEK, HOFBAUER, PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: Trendy pedagogiky volného času. Portál, 2011. ISBN 987-80-262-0030-7.
|