| 
        Vyučující
     | 
    | 
        
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Okruhy přednášek 1. Digitální gramotnost v geografickém vzdělávání. 2. Význam kartografie pro geografii a geografické vzdělávání. 3. Význam geoinforamatiky pro geografické myšlení a vzdělávání. 4. Limity a příležitosti oborů DPZ a GNSS pro geografické vzdělávání. 5. Terénní geografická výuka a digitální gramotnost. 6. Formy a metody organizace a vedení výuky zeměpisu/geografie s podporou digitálních technologií. 7. Koncept spatial citizenship a geoinformatické techniky. 8. Historická kartografie, staré mapy a geografické vzdělávání. 9. Zdroje pro celoživotní vzdělávání učitele. 10. Aplikace v podmínkách školy.  Okruhy cvičení Webové mapy a jejich použití v roli učební pomůcky (na příklad Mapy.cz a Mapy Google). Digitální storiteling a příběhové mapy: využití nástroje ArcGIS StoryMaps. Chytrý telefon a tablet v terénní výuce. GNSS, GPS Drawing. Náčrtníky. Webový GIS, platforma ArcGIS Online a úlohy Mapping Our World. 3D tisk a modely reliéfu jako rozšířená realita. DPZ, družicové snímky a využití ve výuce.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 56 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět se zabývá problematikou implementace metod geoinformatiky a kartografie do geografického vzdělávání se zaměřením na výuku na základních a středních školách. Cílem předmětu je uvedení digitálních kompetencí a gramotnosti do kontextu geografické gramotnosti a školního kurikula.
                 
                studenti rozumí a umí hodnotit témata probraná v předmětu
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                zvládnutí gymnaziálního zeměpisu
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Kombinovaná zkouška, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Cvičení i přednášky s povinnou účastí studenta. Povolena 1 absence na cvičení a 1 absence na přednášce. Vypracování a obhajoba semestrálního projektu. Závěrečná zkouška ve formě písemného testu. 
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    ALIBRANDI, M. GIS in the Classroom. Using Geographic Information Systems in Social Studies and Environmental Science.. 2003. ISBN 032500479X.
                
 
            
                
                - 
                    MALONE, L., PALMER, A. M., VOIGT, C. L. Community Geography: GIS in Action.. 2003. ISBN 1-58948-023-6.
                
 
            
                
                - 
                    MALONE, L., PALMER, A. M., VOIGT, C. L. Mapping Our World: GIS Lessons for Educators.. 2002. ISBN 1-58948-022-8.
                
 
            
         
         
         
     |