Předmět: Geografické kurikulum

» Seznam fakult » FP » KGE
Název předmětu Geografické kurikulum
Kód předmětu KGE/GKUN
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Adamec Martin, Mgr.
  • Jonášová Čižíková Sabina, Mgr.
  • Vávra Jaroslav, RNDr. Ph.D.
  • Bendl Tomáš, RNDr.
  • Rubáš Dominik, RNDr.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Úvod do tématu geografické kurikulum 2. Vývoj geografického kurikula v USA 3. Vývoj geografickéh kurikula v UK (Anglie) 4. Vývoj geograficiého kurikula v Německu, Francii, Finsku, Polsku, Slovensku 5. Vývoj geografického kurikula na území Česka do konce 80. let 20. století 6. Geografické kurikulum v Česku v 90. letech 20. století 7. České geografické kurikulum v RVP ZV a v RVP GV, transformace do ŠVP 8. Portály RVP.cz, ceskaskola,cz, csicr.cz, msmt.cz, a další 9. Učebnice zeměpisu 10. Implementace RVP ZV (minimální standardy a optimální/excelentní) v českém geografickém vzdělávání 10. Portály pro práci učitele (rvp.cz, ceskaskola.cz a další) 11. Geografická témata, příklady 12. Gegorafické myšlení v geografickém vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na školní kurikulum a geografické učivo, které je v něm obsaženo. Student je seznámen se standardy americkými, britskými, a dále s kurikulem německým. Detailně jsou seznamováni s historií a vývojem českého kurikula (RVP ZV), s vytvářením ŠVP a se zahrnutím geografického učiva. Student získá dovednost k uspořádáním geografického učiva, které je zaměřené na kvalitu a minimální kvantitu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
V cvičení studenti tvoří tematické plány a ŠVP s důrazem na integrační, vývojový a spirálový charakter geografického obsahu. Při plánování studenti musejí prokázat, že rozumějí třem kvalitativním úrovním v geografickém myšlení (podle Revidované Bloomovy taxonomie, RBT): minimální - optimální - excelentní.
Doporučená literatura
  • Downs, Roger M., et al. Geography for Life: National Geography Standards. Washington, 2012. ISBN 978-1-884136-41-2.
  • Gersmehl, P. Teaching Geography. New York, 2014.
  • Hemmer I. Educational Standards in Geography for the Intermediate School Certificate with sample assignments. Bonn, 2012.
  • Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009..
  • Vávra, J. Didaktika geografie 1. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. TU Liberec, 2006. ISBN 80-7372-083-3.
  • VÚP. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.. Praha, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr