Vyučující
|
-
Fárek Martin, doc. Mgr. Ph.D.
-
Böhm Hynek, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1.Geografická realita: předmět a metody geografie. Sociální konstrukce geografie, geografická ontologie, epistemologie a metodologie (vývoj geografického myšlení), teorie, empirie a aplikace geografie. 2.Krajiny a regiony, lokusy, lokály, lokality. 3.Geografie a její příbuzné vědní disciplíny: inter/transdisciplinarita, geografie na trhu práce u nás a v zahraničí, tematizace geografie. 4.Environmentální aplikace geografie (krajinné ekosystémy, životní prostředí, legislativa, projekty). 5.Regionální aplikace geografie (odvětvové aplikace, rozvojové strategie, programy a projekty). 6.Aplikace geografie v urbánních a rurálních projektech, komunitní aplikovaná geografie. 7.Proměny geografického vzdělávání v kontextu inovací geografie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Koncept "geografické myšlení" nastínit a diskutovat jako propojení teorie, empirie a aplikací s rozlišením vymezení geografie jako vědní disciplíny s předmětem a metodami i její sociální konstrukci. Sledujeme proměnu sociální konstrukce geografie a rozlišujeme fyzicko-geografické myšlení jako součást přírodovědy a humánně geografické myšlení jako součást humanitních oborů s významnou rolí lidského jednání. Geografie dokázala proniknout do projektů environmentálních, urbanistických, rurálních, regionálního rozvoje, sociálních témat, mapové/atlasové tvorby, geografických informačních systémů. Nezabývá se pouze konstrukcí geografických údajů a jejich interpretací, ale i jejich uplatněním v rozhodovacích/plánovacích/strategických procesech
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vypracování seminárních prací a příprava na kolokvium k přednášené problematice v kontextu rozšíření a prohloubení znalostí s fyzické geografie pro udělení zápočtu.
|
Doporučená literatura
|
-
Hubbard P., Kitchen R., Bartley B., Fuller D. Thinking geographically. Space, theory and contemporary geography. London, New York, 2002.
|