Předmět: Humánní a fyzická geografie v vzdělávání

» Seznam fakult » FP » KGE
Název předmětu Humánní a fyzická geografie v vzdělávání
Kód předmětu KGE/HFVN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boháč Artur, RNDr. Ph.D.
  • Zágoršek Kamil, doc. RNDr. Ph.D.
  • Kocum Jan, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Program: 1. Humánní geografie a její postavení v RVP 2. Aktivizační metody, zážitková pedagogika, projektová výuka 3. Moderní technologie v humánně-geografickém vzdělávání 4. Aplikace humánně-geografických témat do výuky: obyvatelstvo světa, sídla, urbanizace 5. Aplikace humánně-geografických témat do výuky: kultura a kulturní odlišnosti, migrace 6. Aplikace humánně-geografických témat do výuky: zemědělství, lesnictví, rybolov, průmysl, služby, nevýrobní sféra 7. Aplikace humánně-geografických témat do výuky: interakce člověk-příroda, udržitelnost, cestovní ruch 8. Studium přírody, mezipředmětové vztahy zeměpisu 9. Škola v povodí, příklad Liberce a Nisy, studium povodí a vodního režimu 10. Počasí a podnebí, jednoduchá měření teploty, tlaku, vlhkosti, synoptické mapy v médiích 11. Tvary zemského povrchu: vyvýšeniny, sníženiny, plošiny, horniny/zeminy 12. Půdní profily, jejich horizonty, mapování využití půd 13. Rostlinná společenstva s živočichy v okolí školy (Liberec, Ještěd, Jizerské hory) 14. Liberecká kotlina a její proměna člověkem: tvary, půdy, rostlinstvo, podnebí

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Studenti zpracovávají v průběhu semestru vzdělávací projekt, ve kterém demonstrují porozumění teorii, probírané na přednáškách, a schopnost její aplikace v reálné výuce. Projekt realizují buď přímo ve školní výuce, nebo na jedné z univerzitních akcí, určených pro žáky základních škol. Připravovaný vzdělávací projekt je průběžně konzultován na přednáškách, realizaci je přítomen vyučující, za korektně odvedenou práci pak studenti dostanou zápočet.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Studenti zpracovávají v průběhu semestru vzdělávací projekt, ve kterém demonstrují porozumění teorii, probírané na přednáškách, a schopnost její aplikace v reálné výuce. Projekt realizují buď přímo ve školní výuce, nebo na jedné z univerzitních akcí, určených pro žáky základních škol. Připravovaný vzdělávací projekt je průběžně konzultován na přednáškách, realizaci je přítomen vyučující, za korektně odvedenou práci pak studenti dostanou zápočet.
Doporučená literatura
  • demek J., Quitt E., Raušer. Základy obecné fyzické geografie. Praha, Academia, 1976.
  • Horník S. a kol. Základy fyzické geografie. SPN Praha, 1982.
  • Rubenstein, J.M. The Cultural Landscape. The Introduction to Human Geography.. New Jersey, 2005. ISBN 0-13-142939-6.
  • Vávra, J. Argentina. Vývoj ke krizi na začátku 21. století, z ekonomického, sociálního a politického hlediska. Liberec, 2003. ISBN 80-7083-773-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr