| Vyučující | 
    |  | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Fyzická geografie v regionálním pojetí, její interdisciplinarita a význam v rámci geovědních disciplín. Aktuálnost řešených témat a problémů. Současná fyzická geografie u nás a ve světě. 2. Celoročně a střídavě vlhké tropy: klima, odtokové režimy, reliéf/geomorfologické procesy, biogeografie, životní prostředí, antropogenní ovlivnění. Suché tropy: klima, odtokové režimy, reliéf/geomorfologické procesy, biogeografie, životní prostředí, antropogenní ovlivnění. 3. Subtropy: klima, odtokové režimy, reliéf/geomorfologické procesy, biogeografie, životní prostředí, antropogenní ovlivnění. 4. Mírné šířky - pásmo opadavých dřevin, stepi a pouště mírných šířek: klima, odtokové režimy, reliéf/geomorfologické procesy, biogeografie, životní prostředí, antropogenní ovlivnění. 5. Boreální zóna: klima, odtokové režimy, reliéf/geomorfologické procesy, biogeografie, životní prostředí, antropogenní ovlivnění. 6. Tundra a chladné pouště: klima, odtokové režimy, reliéf/geomorfologické procesy, biogeografie, životní prostředí, antropogenní ovlivnění. 7. Moře a oceány: členění světového oceánu, makrostruktury oceánského dna, složení mořské vody, pohyb oceánské vody: dynamika oceánských vod, oceánské životní prostředí. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Cvičení, Prezentace práce studentů | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Cílem předmětu je propojení okruhů témat a problémů fyzické geografie z regionálního hlediska. Diskutovány jsou jádrové koncepty, jevy, procesy a vývojové trendy ve fyzické geografii. Na konkrétních příkladech z jednotlivých geografických pásem vyskytujících se na Zemi jsou demonstrovány vzájemné kauzality a souvislosti v rámci dílčích složek přírodního prostředí i mezi nimi navzájem. Vybrané přírodní procesy a aktuální rizika jsou pojednána z hlediska jejich dopadu na život společnosti a s ohledem na možnosti jejich eliminace. Část předmětu je vedena v anglickém jazyce, přičemž klíčové zdroje literatury představuje zahraniční odborná literatura. Součástí předmětu je rovněž aktivní diskuze studentů s tuzemskými či zahraničními vědeckými partnery (např. prostřednictvím videokonference). Studenti si osvojí vzájemné souvislosti mezi dílčími složkami fyzicko-geografické sféry na příkladu jednotlivých regionů světa.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Základní znalosti z fyzické geografie 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Kombinovaná zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce 
 Zápočet: aktivní účast na cvičeních, vypracování a prezentace zadaného úkolu v požadované kvalitě Zkouška: podmínkou je udělení zápočtu, písemná či ústní forma (v případě písemné formy mají otázky charakter testu či obecných otázek)
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Bičík, I., Janský, B. a kol. Příroda a lidé Země (3. aktualizované vydání). Nakladatelství ČGS. Praha, 2015. 
                
                    Hanus, M., Šídlo, L. Školní atlas dnešního světa. Terra. Praha, 2011. 
                
                    Horník, S. a kol. Fyzická geografie II.. SPN. Praha, 1986. 
                
                    Horník, S. Základy fyzické geografie. Praha, 1982. 
                
                    Christopherson, R. W., Birkeland, G. H. Geosystems. An introduction to physical geography (9. vydání). Pearson. Essex, 2015. 
                
                    Netopil, R. a kol. Fyzická geografie I.. SPN. Praha, 1984. 
                
                    Strahler, A. H. Introducing Physical Geography. 2003. 
                 
 
 |