| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Vávra Jaroslav, RNDr. Ph.D.
                
                    Boháč Artur, RNDr. Ph.D.
                
                    Rubáš Dominik, RNDr. Ph.D.
                
                    Bendl Tomáš, RNDr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Studenti předmětu rozumí prostorovosti v chování, jednání, rozhodování a představ a prezentace míst (např. mentální mapy Gould, Lynch) jednotlivců, skupin, etnik v místě a v prostoru a v kulturním rámci. Aktivně pracují s pojmy domov, místo, region, identita, kulturní krajina, genius loci. Rozumí uvedeným pojmům v historickém kontextu, od řeckých pojmů chora a topos přes školu humánní geografie Vidal de la Blache a přes zakladatele novodobé humanistické geografie (práce Tuanovy) až po současné koncepce především britských humanistických geografů, např. Cresswell. Jsou seznamování se základními pracemi, které se týkají humanistického a kulturně geografického pohledu na studovanou problematiku (Butzer, Toynbee, Buttimerová). 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování) 
                    
                
                    
                    Účast na výuce
                        - 42 hodin za semestr
                    Semestrální práce
                        - 20 hodin za semestr
                    Příprava na zápočet
                        - 18 hodin za semestr
                    Příprava na zkoušku
                        - 25 hodin za semestr
                    Domácí příprava na výuku
                        - 15 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Studenti tohoto předmětu rozumí prostorovosti v chování, jednání, rozhodování a představách a prezentacích míst (např. mentální mapy Gould, Lynch) jednotlivců, skupin, etnik v místě a v prostoru a v kulturním rámci. Aktivně pracují s pojmy domov, místo, region, identita, kulturní krajina, genius loci. Rozumí uvedeným pojmům v historickém kontextu, od řeckých pojmů chora a topos přes školu humánní geografie Vidal de la Blache a přes zakladatele novodobé humanistické geografie (práce Tuanovy) až po současné koncepce pčedevším britských humanistických geografů, např. Cresswell. Jsou seznamování se základními pracemi, které se týkají humanistického a kulturn? geografického pohledu na studovanou problematiku (Butzer, Toynbee, Buttimerová). Studenti dovedou používat cizojazyčnou (anglickou) literaturu pro studium zvolené tématiky a diskutovat o něm.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Základy geografie na gymnaziální úrovni a základy humánní geografie 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Didaktický test 
 Písemný test, ve kterém student prokáže, že se orientuje a chápe probíranou problematiku humánní geografie. Minimální úspěšnost 70 %.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    BLUNT, Alison et al. Cultural Geography in Practice. New York, 2003. ISBN 0 340 80770 9.
                
                    BUTTIMEROVÁ, A. Geography and the Human Spirit. 2002. 
                
                    CRANG, M. Cultural Geography. London, 1998. ISBN 0-415-14083-8.
                
                    CRESSWELL, T. Place: A Short Introduction. 2004. 
                
                    DEAR, M. et al. Geohumanities. Art, history, text et the edge of place. London, 2011. ISBN 958-0-415-58980-2.
                
                    HOELSCHER,S., TUAN, Y-F. Space and Place: The Perspective of Experience. 2001. 
                
                    MARSDEN, W. THE SCHOOL TEXTBOOK: GEOGRAPHY, HISTORY AND SOCIAL STUDIES. 2004. 
                
                    TOYNBEE, A. J. A Study of History Abridgement of Volumes I-VI .. 1987. 
                
                    TUAN, Y.-F. Topophilia: A Study of Environmental Perceptions, Attitudes, and Values. 1990. 
                
                    VÁVRA, J. Jedinec a místo. 2009. 
                
                    VÁVRA, J. Studie: Vnímání místa. 2003. 
                 
 
 |