| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Bendl Tomáš, RNDr. Ph.D.
                
                    Nýdrle Jaroslav, Ing.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Adaptace na  studium geografie formou cvičení, testů, a geografických her. Rozvíjení geografické gramotnosti univerzitního studenta (četba, psaní, grafika, výpočetní technika, mapa v terénu, mapa jako zdroj geografické informace). Geografie v médiích, internetová geografie a kartografie, geografické informační systémy. Psaní referátů, příprava prezentací, způsob citací, plagiarismus jako neetické chování.   2. Zemský povrch a jeho zobrazováni a krajinná sféra Země jako otevřený systém. Exoterestrické prvky a jevy okolí krajinné sféry. Terestrické prvky a jevy okolí krajinné sféry. Složitost systému okolí krajinné sféry v interakci se složitostí systému krajinné sféry Země. Důsledky interakcí prvků a jevů okolí krajinné sféry s prvky a jevy krajinné sféry Země (diferenciace tepelného toku, orientace v prostoru a času, důsledky na dění ve složkách fyzickogeografické sféry a ve složkách antroposféry, souvislost popsaných interakcí s globálními problémy a hledáním trvalé udržitelnosti života.   3. Vymezení geografie jako vědní discipliny a její sociální konstrukce v české společnosti. Výuka geografie na základních, středních a vysokých školách. Česká univerzitní geografie, katedry a ústavy, přední geografové. Pracoviště, na nichž působí profesionální geografové, srovnání se zahraničím. Česká geografická společnost, česká vědecká geografická periodika. Významné zahraniční geografické školy, geografie v sousedních zemích. Vědecké knihovny v Liberci, jejich režim, studium v knihovnách, význam cizího jazyka pro studium zahraniční literatury. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Demonstrace 
                    
                
                    
                    Účast na výuce
                        - 20 hodin za semestr
                    Semestrální práce
                        - 10 hodin za semestr
                    Příprava na zápočet
                        - 15 hodin za semestr
                    Domácí příprava na výuku
                        - 15 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Cílem předmětu je: A) Stanovit a upevnit vstupní standard pro studium geografie. B) Demonstrovat integrální propojení teoretických poznatků s jejich mapovou interpretací a percepcí reálné krajiny jako geografickou kognitivní konstrukci. C) Motivovat studenty k hledání informací v literatuře i na internetu o vzniku, vývoji a současném stavu geografie. D) Zafixovat koncept krajinné sféry jako otevřeného systému determinovaného svým okolím dvěma třídami formativní interakce: a) zaměřenými na pojmovou bázi, b) zaměřenými na aktivity s informačními objekty a objekty reálné krajiny nad touto pojmovou bází. studenti rozumí a umí hodnotit témata probraná v předmětu
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | zvládnutí gymnaziálního zeměpisu 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Didaktický test 
 Zápočet: Aktivní účast na cvičeních, zpracování zadané semestrální práce, úspěšné absolvování diagnostického a vstupního testu.  Zkouška: není předepsána
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    BRÁZDIL, R. Úvod do studia planety Země. Praha, 1988. 
                
                    Čief, R., NIŽNANSKÝ, B. Geografia ? začínáme aktívne. Ružomberok, 2016. 
                
                    NIŽNANSKÝ, B., NIŽNANSKÁ, K. Planetárna geografia. Ružomberok, 2010. 
                 
 
 |