Předmět: Vedení geografické výuky

» Seznam fakult » FP » KGE
Název předmětu Vedení geografické výuky
Kód předmětu KGE/VGV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Adamec Martin, Mgr.
  • Vávra Jaroslav, RNDr. Ph.D.
  • Jonášová Čižíková Sabina, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky 2. Historie výuky zeměpisu 3. Charta geografického vzdělávání a US standardy geografického vzdělávání 4. Standardy zeměpisu na ZŠ a na SŠ, kmenové učivo 5. Brunerův model a Bloomova taxonomie v geografickém vzdělávání 6. Internet v geografickém vzdělávání 7. České a zahraniční geografické učebnice 8. Plánování a strategie v geografickém vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 48 hodin za semestr
Výstupy z učení
Vstupní předmět do oborové didaktiky geografie. Studenti jsou seznamováni s historií a současností výuky geografie v Česku, v Evropě i ve světě, se základy oborové didaktiky. V seminářích jsou seznamováni se základy práce učitele zeměpisu ve třídě, které procvičují na vybraných tematických celcích.
Vést na úrovni základních předpokladů výuku zeměpisu na ZŠ.
Předpoklady
Základy geografie na gymnaziální úrovni a základy fyzické a humánní geografie

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Samostatné výstupy studentů na základě domácí přípravy, příprava na oborovou praxi
Doporučená literatura
  • Gersmehl, Ph. Teaching Geography. New York, 2005. ISBN 1-59385-154-5.
  • Gersmehl, Ph. Themes and Counterpoints in Geographical Education. Themes and Counterpoints in Geographical Education. 1992.
  • Haversath, J.-B. et al. Geographiedidaktik. Theiorie - Themen - Forshung. Braunschweig, 2012. ISBN 978-3-14-160359-0.
  • Kalhous, Z.; Obst. O. a kol. Školní didaktika.
  • Rinschede, G. Geographiedidaktik. 2.. Ferdinand Schöningh München., 2005. ISBN 3-8552-2324-8.
  • Vávra, J. Didaktika geografie I: od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán.. Liberec, 2006. ISBN 80-7372-083-3.
  • Vávra, J. Příprava učitelů na nové pojetí výuky zeměpisu.. In: J. Novotová (ed.): Evropská dimenze v přípravě učitelů na Fakultě pedagogické Technické univerzity v Liberci. Technická univerzita v Liberci, 2004. ISBN 80-7083-902-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr