Vyučující
|
-
Adamec Martin, Mgr.
-
Vávra Jaroslav, RNDr. Ph.D.
-
Jonášová Čižíková Sabina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky 2. Historie výuky zeměpisu 3. Charta geografického vzdělávání a US standardy geografického vzdělávání 4. Standardy zeměpisu na ZŠ a na SŠ, kmenové učivo 5. Brunerův model a Bloomova taxonomie v geografickém vzdělávání 6. Internet v geografickém vzdělávání 7. České a zahraniční geografické učebnice 8. Plánování a strategie v geografickém vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 48 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Vstupní předmět do oborové didaktiky geografie. Studenti jsou seznamováni s historií a současností výuky geografie v Česku, v Evropě i ve světě, se základy oborové didaktiky. V seminářích jsou seznamováni se základy práce učitele zeměpisu ve třídě, které procvičují na vybraných tematických celcích.
Vést na úrovni základních předpokladů výuku zeměpisu na ZŠ.
|
Předpoklady
|
Základy geografie na gymnaziální úrovni a základy fyzické a humánní geografie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Samostatné výstupy studentů na základě domácí přípravy, příprava na oborovou praxi
|
Doporučená literatura
|
-
Gersmehl, Ph. Teaching Geography. New York, 2005. ISBN 1-59385-154-5.
-
Gersmehl, Ph. Themes and Counterpoints in Geographical Education. Themes and Counterpoints in Geographical Education. 1992.
-
Haversath, J.-B. et al. Geographiedidaktik. Theiorie - Themen - Forshung. Braunschweig, 2012. ISBN 978-3-14-160359-0.
-
Kalhous, Z.; Obst. O. a kol. Školní didaktika.
-
Rinschede, G. Geographiedidaktik. 2.. Ferdinand Schöningh München., 2005. ISBN 3-8552-2324-8.
-
Vávra, J. Didaktika geografie I: od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán.. Liberec, 2006. ISBN 80-7372-083-3.
-
Vávra, J. Příprava učitelů na nové pojetí výuky zeměpisu.. In: J. Novotová (ed.): Evropská dimenze v přípravě učitelů na Fakultě pedagogické Technické univerzity v Liberci. Technická univerzita v Liberci, 2004. ISBN 80-7083-902-3.
|