Vyučující
|
-
Rychlík Jan, prof. PhDr. DrSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod. Slovensko jako součást Uher před josefínskými reformami. Pojem jednotného uherského politického národa (una eademque natio hungarica). Počátky slovenského národního obrození a vznik samostatné slovenské identity. Josefínské reformy a jejich dopad. Konfesijní poměry. 2. Formování slovenského národa. Uhry a Slovensko v době francouzské evoluce a napoleonských válek. Vytváření maďarského národa a jeho vliv na formování ostatních národů Uher. Druhá fáze slovenského národního obrození. Počátky maďarizace. 3. Hospodářský, sociální, politický a kulturní vývoj Slovenska v době předbřeznové. Poddanská otázka v Uhrách. Vznik prvních průmyslových podniků. Formování maďarského liberalismu a jeho dopad na Slovensku. Školství a kulturní instituce na Slovensku. Konfesijní poměry. Otázka vztahu Slováků k Čechům, geneze čechoslovakismu. Jazyková otázka. Kodifikace slovenštiny Ľudovítem Štúrem (1843). Politický program štúrovců. 4. Revoluce 1848-1849 a Slovensko. Obecný charakter revoluce 1848 v Rakousku. Uherská revoluce a Slováci: národnostní omezenost uherské revoluce. Formování samostatného slovenského politického programu: Žiadosti slovenského národa. Zrušení poddanství. Slováci na Slovanském sjezdu v Praze. Otázka vztahu Čechů a Slováků v roce 1848. Definitivní roztržka Slováků s Maďary. Vznik Slovenské národní rady. Slovenské povstání na podzim 1848. Tažení slovenských dobrovolníků proti uherské revoluci. Porážka uherské revoluce roku 1849. Slovenské požadavky císaři Františku Josefovi I. Výsledky revoluce 1848-1849 pro Slováky. 5. Neoabsolutismus (Bachův absolutismus) v Uhrách a Slováci. Charakter neoabsolutismu na Slovensku. Politické a kulturní poměry. Hospodářský rozvoj v padesátých letech 19. století. Konfesionální poměry: konkordát a protestantský patent. 6. Slovensko po obnovení ústavnosti do rakousko-uherského vyrovnání. Pád Bachova absolutismu. Říjnový diplom 1860. Únorová ústava. Pasivní rezistence v Uhrách. Politické poměry po obnovení ústavnosti. Memorandum národa slovenského (1861). Kulturní a školské poměry na Slovensku po obnovení ústavnosti: Matica slovenská, slovenská gymnázia. Rakousko-pruská válka (1866) a rakousko-uherské vyrovnání (1867). 7. Slovensko po rakousko-uherském vyrovnání. Důsledky rakousko-uherského vyrovnání pro Slováky. Politické poměry: Slovenská národní strana a Strana vyrovnání (tzv. nová škola). Jazykový zákon z roku 1868. Zesílení maďarizace: uzavření slovenských gymnázií, zrušení Matice slovenské. 8. Slovensko v období zesílené maďarizace. Charakter uherského režimu. Politické strany v Uhrách: liberální strana, strana nezávislosti. Přechod Slovenské národní strany k politické pasivitě. Hospodářský vývoj Slovenska v osmdesátých a devadesátých letech 19. století. 9. Slovensko-české vztahy po vyrovnání. Postoj staročechů a mladočechů ke Slovákům po vyrovnání. Postoj realistů. Slovenští studenti na českých školách. Spolek "Detvan". Časopis "Hlas" a hlasisté. Vznik Českoslovanské jednoty a její činnost. Luhačovické porady ("Luhačovické sněmy československé"). Myšlenka jednotného československého národa a československého jazyka na počátku 20. století. České ústupky v otázce jazyka. 10. Politický vývoj na Slovensku na přelomu 19. a 20. století. Církevně-politické zákony a vznik uherské Katolické lidové strany. Slovenští katolíci a formování Slovenské ľudové strany (SĽS) pod vedení Andreje Hlinky. Konec politické pasivity a účast ve volbách. Spolupráce slovenských poslanců s poslanci dalších nemaďarských národností. Nepokoje v Uhrách 1905-1906 a boj za všeobecné volební právo. Vznik agrárního proudu a sociálně-demokratické strany. Pokus o vznik Slovenské národní rady. 11. Slovensko za první světové války. 12. Oddělení Slovenska od Uher a spojení s českými zeměmi. Vznik Československa (1918)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Projektová výuka
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Dějiny Slovenska 1785-1918 Cílem přednášky je podat systematický výklad o dějinách Slovenska před vznikem Československa. Témata jednotlivých okruhů (okruhy podle potřeby mohou být probrány v rámci jedné nebo více dvouhodinových přenášek):
Studující se seznámí s počátky a vývojem české a československé zahraniční politiky především v souvislosti s klimatem meziválečného období a období studené války
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, znalost československých dějin.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; prostudovaná doporučená literatura. Podmínkou atestace je přečtení alespoň tří knih na danou problematiku (nemusejí být nutně z uvedeného seznamu) a vypracování krátkého konspektu.
|
Doporučená literatura
|
-
Habaj, I. - Mrva, I. a kol. Slovenské dejiny od úsvitu po súčasnosť.. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8046-730-2.
-
Hronský, M. Slovensko pri zrode Československa. Bratisilava, 1987.
-
Kováč, D. Dějiny Slovenska. Praha, 1998. ISBN 80-7106-267-7.
-
Mrva, I. - Segeš, V. Dejiny Uhorska a Slováci. Prešov, 2012. ISBN 978-80-8046-586-5.
-
Rychlík, J.:. Češi a Slováci ve 20. století. Česko-slovenské vztahy 1914-1945. Bratislava 1997.
|