Vyučující
|
-
Habánová Anna, M.A., Ph.D.
-
Svoboda Milan, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Anotace: V rámci Dějin kultury 19. a 20. století, části dějin umění, se studenti seznámí s vybranými aspekty českého výtvarného umění, architektury a užitého umění daného období ve středoevropském kontextu. V rámci cvičení studenti na základě zadaného tématu prokáží nabyté znalosti především na dochovaných artefaktech v regionu. Ve druhé části předmětu Dějin kultury 19. a 20. století budou studenti seznámeni s vybranými aspekty výtvarného umění, architektury, užitého umění a zejména kultury daného období v západní Evropě, ve Spojených státech amerických a v Rusku (Sovětském svazu). V rámci cvičení se budou studenti připravovat na každou hodinu Tematické vymezení: 01) Česká krajinomalba, vznik Akademie výtvarných umění a působení jednotlivých ateliérů v průběhu 19. století 02) Historismus jako recepce slohů, vliv vídeňské urbanistické koncepce na vývoj gründerské architektury v Rakousku Uhersku 03) Počátky moderního umění, ISMY přelomu století 04) Vznik abstrakce a její pronikání do českého umění 05) Wiener Werkstätte, Artěl, Družstevní práce - pronikání umění do běžného života 06) Poválečný vývoj umění, sorela, umění ve službách státu 07) Akční umění a jeho vývoj v druhé polovině 20. a v 21. století 08) Počátky moderního umění a moderní kultury: "velké -ismy" na přelomu 19. a 20. století v západní Evropě 09) Meziválečná umělecká avantgarda v západní Evropě, USA a SSSR - 20. léta 20. století 10) Meziválečná umělecká avantgarda v západní Evropě, USA a SSSR - 30. léta 20. století 11) Zrod poválečné popkultury v západní Evropě a ve Spojených státech amerických - 50. léta 20. století 12) "Golden Sixties": západní kultura v západní Evropě a ve Spojených státech amerických v 60. letech 20. století 13) Proměny kultury v západní Evropě a ve Spojených státech amerických v 70.-90. letech 20. století 14) Světový film ve 20. století
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 39 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 39 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je věnován dějinám české kultury v 19. a 20. století od klasicismu až k moderní kultuře druhé poloviny 20. století. Cílem je hlubší obeznámení jak s vývojem umění v uvedeném období, tak s úlohou kultury při tvorbě sociálních struktur, tj. na základě vztahů s dobovými společnostmi. Zvláštní pozornost se zaměří k historickému vztahu kultury a hodnotových systémů, morálky, politiky a životních podmínek.
Studující se v rámci dějin kultury 19. a 20. století, části dějin umění, se studenti seznámí s vybranými aspekty českého výtvarného umění, architektury a užitého umění daného období ve středoevropském kontextu.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, základní znalosti z dějin kultury a její terminologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
GOMBRICH, Ernst H.:. Příběh umění. Praha, 1998.
|