Vyučující
|
-
Habánová Anna, M.A., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Počátky moderního umění, vliv francouzské a německé výtvarné kultury na domácí uměleckou scénu. 2) Romantismus a realismus v malbě 19. století. 3) Architektura vídeňské Ringstrasse a její recepce v českých zemích. 4) Historismus na příkladu libereckého zahradního města. 5) Existuje národní umění? 6) Klasická česká moderna ? od Osmy k HoHoKoKo. 7) Vznik abstrakce a její průniky do českého výtvarného umění. 8) Německy hovořící výtvarní umělci v meziválečném Československu a jejich umělecké skupiny 9) Umění ve službách státu. 10) Umělecké formy 2. poloviny 20. století - architektura. 11) Umělecké formy 2. poloviny 20. století - výtvarné umění. 12) Formy modernismu v 2. polovině 20. století na příkladu regionu. 13) Nová média jako umělecký artefakt 14) Možnosti využití stálých expozic pro prohloubení znalostí z DU 19. a 20. století. Cvičení: Na přednášky navazují cvičení, v nichž studující prakticky využijí nabytých vědomostí jak z dějin kultury, tak z dějin umění, a to na konkrétních příkladech v regionu. Předpokladem je práce se zadanými texty a prezentace zadaného tématu referátu. Vzhledem ke zkrácenému semestru dojde v rámci přednášek k zhutnění vybraných témat.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení
- Příprava na zkoušku
- 39 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 39 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je poskytnout studujícím základní rozhled po zásadních změnách výtvarného umění českých zemí 19. a 20. století. V přehledu bude sledována základní chronologická linka, výklad bude zaměřen na faktografii a metodologii. Zvláštní důraz bude kladen na výklad moderního umění v kontextu regionu, tedy na německy hovořící výtvarné umělce a architekty. Pro druhou polovinu 20. století budou vybrány důležité milníky spojené s politickým vývojem (oficiální kulturní politika po roce 1948 versus svobodné formy vyjadřování). Pro dobu po roce 1989 bude kladen důraz na zprostředkování vhledu do rozmanitosti kurátorských a uměleckých přístupů.
Studenti budou seznámeni s vývojem výtvarného umění a architektury na území českých zemí 19. a 20. století.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, základní znalosti z terminologie dějin umění.
KHI/DKU3M
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Základním požadavkem je pravidelná účast na přednáškách i cvičeních, tolerovány budou 2 omluvené absence. Předpokladem pro úspěšné zakončení předmětu je aktivní účast při výuce, práce se zadanými texty a tématy. V průběhu semestru bude rozvrženy prezentace vybraných témat (zaměření na výuku dějepisu, nebo muzeologii), která budou zadána v průběhu září. Předmět bude ukončen ústní zkouškou v lednu či v únoru 2024, a to rozpravou nad odbornou literaturou. Ústní zkoušce předchází písemný zápočet, který se uskuteční v termínu úterý 19. 12.
|
Doporučená literatura
|
-
GOMBRICH, Ernst H.:. Příběh umění. Praha, 1998.
-
Kroupa, J.:. Školy dějin umění: metodologie dějin umění. Brno, 2010. ISBN 978-80-210-5819-4.
-
Lahoda, V.:. Český kubismus. Brána, 1996.
-
Lahoda, V. (ed.):. Dějiny českého výtvarného umění. 4,1/4,2, 1890-1938. Praha, 1998. ISBN 80-200-0587-0.
-
Petrasová, T., Švácha, R.:. Dějiny umění v českých zemích 800-2000. Artefactum, 2017.
|