Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod do problematiky historie věd a techniky. 2) Nelehká cesta ke staletím páry, architektura, lékařská věda, technika ve službách vojevůdců a despotů. 3) První průmyslová revoluce ? překotný rozvoj průmyslu a techniky konce 18. století a začátku 19. století s přihlédnutím k jeho dopadu na společnost. 4) Isambard Kingdom Brunel a další slavní průmyslníci éry parního stroje. 5) První krůčky do oblak ? od balónů k prvním strojům těžším než vzduch. 6) Druhá průmyslová revoluce ? Belle Époque, překotný vývoj v elektrotechnice, Tesla versus Edison, průlomy v lékařské vědě, světové průmyslové výstavy. 7) Jedna zeměkoule na kolečkách, automobilismus ? počátky a vývoj, Jak se jezdilo v Československu, dopad vlastnictví automobilu na národ chalupářů, vývoj motorismu v Československu a jeho komparace s vývojem za hranicemi. 8) Věda a technika v období světových válek a v období meziválečném. 9) Atomový koktejl, Počátky jaderné energetiky, projekt Manhattan, operace Crossroads, termojaderná bomba, programy jaderného testování. 10) Na cestě ke hvězdám, tzv. vesmírné závody, minulost, přítomnost a budoucnost zkoumání vesmíru. 11) Jaderná energetika na přelomu tisíciletí, urychlovače částic, jaderná fúze, nehoda v Černobylu. 12) Věda versus člověk, vědec v roli moderního hrdiny a antihrdiny. 13) Století ve smršti nul a jedniček ? výpočetní technika v minulosti a přítomnosti. 14) Shrnutí kurzu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 31 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 31 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s přelomovými událostmi moderního věku vztahujícími se k rozvoji technologií i dalších vědních oborů, jakými je lékařství, biologie a chemie. Věnuje se roli vynálezů a inovací vědy již od počátku lidské civilizace do současnosti a tomu, jakým způsobem nové vynálezy a technologie, a především jejich zavádění do praxe, ovlivňovaly celospolečenské změny.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Prezenční výuka: Účast na cvičeních, plnění zadaných úkolů, vypracování seminární práce na téma schválené školitelem, práce se odevzdává posledním dnem zápočtového týdne Dálková výuka: Účast na dálkové výuce, pečlivé studium elearningových opor, vypracování seminární práce na téma schválené školitelem, práce se odevzdává posledním dnem zápočtového týdne
|
Doporučená literatura
|
-
BLAHOVEC, Antonín ? GRUBER, Jiří. Dějiny techniky. Slaný, Melandrium, 1996. ISBN 90-901801-4-0.
-
DEMJANČUK, Nikolaj. Filozofie a vědecké myšlení. Plzeň, 1992. ISBN 80-86473-19-8.
-
DOROTÍKOVÁ, Soňa. Věda v životě soudobé společnosti. Praha, 1986.
-
FEYNMAN, Richard. To nemyslíte vážně, pane Feynmane!. Praha, Aurora, 2001. ISBN 80-7299-004-7.
-
FOLTA, Jaroslav. Dějiny vědy a techniky. Praha, 1996. ISBN 80-7037-050-5.
-
FOLTA, Jaroslav, et al. Dějiny přírodních věd v datech. Praha, 1979. ISBN 23-078-79.
-
JANOUŠEK, Ivo. Věda, technika a kultura. Praha, 2002. ISBN 80-7037-108-0.
-
JÍLEK, František. Zrození velkých vynálezů. Praha, 1988.
-
Nečas,C.-Zwettler,O. Dějiny vědy a techniky, 1.díl,. Brno, 1992.
-
Nečas,C.-Zwettler,O. Obecné dějiny novověku I.. Brno, 1994.
-
WESSELY, Emil. Dějiny a vývoj techniky. Košice, 2007. ISBN 978-80-8073-943-0.
|