Vyučující
|
-
Korecká Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
viz anotace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 31 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 31 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu bude stručné představení historického vývoje oboru a uvedení do jeho základního teoretického a metodologického instrumentária. Dále budou v kurzu poskytnuty informace o tradičním způsobu členění evropského kontinentu do kulturních areálů a o etnologicky motivovaném zájmu o ně. Zvláštní pozornost bude věnována formám demarkací a způsobům fixací teritoriálních i mentálních hranic a otázce jejich prostupnosti. Vedle tradičních regionů bude zohledněn vývoj tzv. "euroregionů", jakož i snahy konstituovat nové regionální resp. identitární jednotky.
Studující budou seznámeni s historickým vývojem oboru a uvedeni do jeho základního teoretického a metodologického instrumentária.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, znalosti českých i obecných dějin a dějin kultury.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
Gellner A.:. Antropologie a Evropa, In: Český lid r. 81, s. 89-94, 1994.
-
Lawless R.:. Co je to kultura, Olomouc 1996.
-
Salzmann Z.:. Jazyk, kultura a společnost. Úvod do lingvistické antropologie, Český lid suplement 83/1996, Praha.
-
Soukup V.:. Dějiny sociální a kulturní antropologie, Praha 1994.
-
Soukup V.:. Přehled antropologických teorií kultury, Praha.
|