Předmět: Globalizovaný svět a dialog ve školním prostředí

» Seznam fakult » FP » KHI
Název předmětu Globalizovaný svět a dialog ve školním prostředí
Kód předmětu KHI/GLOST
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ducháček Milan, PhDr. Ph.D.
  • Ulvr Michal, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Labyrintem pojmů: tekutá (post)modernita a svět jako simulacrum. 2. Etnicita a rasa jako sociokulturní konstrukty. Menšiny a kulturní zázemí. 3. Postkoloniální myšlení, subalterní studia a problém westernizace. 4. Předsudky a stereotypy, xenofobie vs. neznalost (na vybraných regionech: např. Přední východ, Balkán aj.). 5. Vietnam a jihovýchodní Asie v (post)moderní době, kultura a dějiny. 6. Čína a Korea v (post)moderní době, kultura a dějiny. 7. Ukrajina v (post)moderní době, kultura a dějiny. Cvičení: Na přednášky navazují cvičení, kde budou posluchači formou referátů prezentovat závěry ze své četby, interpretovat odborné a publicistické texty ke klíčovým tématům sledovaného období (v rámci oblasti kultivace mediální gramotnosti) a zejména diskutovat o možnosti aplikace a možných úskalích probíraných témat v pedagogické praxi a o jejich vztahu ke klíčovým kompetencím, definovaným v RVP i cílech vzdělávací strategie 2030+. Doporučená literatura /povinná v sekci Literatura/: ANDERSON, Benedict: Představy společenství. Úvahy o původu a šíření nacionalismu, Praha: Karolinum 2008 APPLEBAUM, Anne: Mezi východem a Západem: Napříč pohraničím Evropy, Polanka nad Odrou, PANT o. s. 2014 BAKEŠOVÁ, Ivana - KUČERA, Ondřej - LAVIČKA, Martin, Dějiny Čínské lidové republiky (1949-2018), Praha: NLN 2019 BAUMAN, Zygmunt: Globalizace. Důsledky pro člověka, Praha: Mladá Fronta 1999 BAUMAN, Zygmunt: Tekuté časy. Život ve věku nejistoty, Praha: Academia 2008 BARŠA, Pavel: Politická teorie multikulturalismu, Praha, Centrum pro studium demokracie a kultury 2003 BHABHA, Homi K., Místa kultury, Praha: Tranzit 2004 BITTNEROVÁ Dana - MORAVCOVÁ Mirjam (eds.): Etnické komunity. Romové. Praha: Fakulta humanitních studií 2014 BITTNEROVÁ Dana - MORAVCOVÁ Mirjam (eds.): Etnické komunity. Kontinuita kulturní reprodukce, Praha: Fakulta humanitních studií 2014 BUTLER, Judith - SPIVAK Gayatri Chakravorty: Who Sings the Nation State? Language, Politics, Belonging, London - New York - Calcutta: Seagull Books 2008 BURUMA, Ian: Krocení bohů: Náboženství a demokracie na třech kontinentech, Praha: Academia 2012 ČEJKA, Marek: Izrael a Palestina: Minulost, současnost a směřování blízkovýchodního konfliktu, 4. vyd., Praha: Barrister & Principal 2013 ČERMÁKOVÁ, Eva: Krajinami cizích časů. Vnímání prostoru a času usazenými a nomádskými kulturami, Praha: Dokořán 2012 FAIRBANK, John F.: Dějiny Číny, Praha: Nakladatelství Lidové Noviny 2010 FREIDINGEROVÁ, Tereza: Vietnamci v Česku a ve světě: migrační a adaptační tendence, Praha: SLON 2014 HUNTINGTON, Samuel P.: Střet civilizací, Praha, Rybka publishers 2001 CHATERJEE, Partha: Nationalist Thought and the Colonial World: A Derivative Discourse, London, Zed Books 1993 CHATERJEE, Partha: Nation and its Fragments. Colonial and Postcolonial histories, Princeton N J.: Princeton University Press 1993 JAKOUBEK, Marek ed.), Teorie etnicity. Čítanka textů, Praha: SLON 2016 LUCAS, Edward, Nová studená válka: Kdo zvítězí v novém konfliktu mezi Východem a Západem?, Praha: Mladá fronta 2008 MAPPES-NIEDIEK, Norbert: Chudáci Romové, zlí Cikáni, Brno: Host 2014 RYCHLÍK, Jan a kol., Mezi Terstem a Instanbulem. Balkánské národy ve 20. století, Praha: Vyšehrad 2020 SCHWARZ, Michal - SRBA, Ondřej: Vietnam v éře západních velmocí, Brno: Masarykova Univerzita 2017 SNYDER, Timothy, Obnova národů - Polsko, Ukrajina, Litva, Bělorusko 1569-1999, Polanka nad Odrou: PANT o. s. 2018 SZÁNTÓ, Jakub: Za oponou války. Zpravodajem nejen na Blízkém východě, Praha: Argo 2018 SZÁNTÓ, Jakub: Z Izrastiny s láskou. Reportérem mezi dvěma zeměmi, Praha: Argo 2020 ŠAVIT, Ari, Země zaslíbená, Brno: Host 2015 YOUNG, Robert J. C.: Postcolonialism. An Historical Introduction, Oxford: Blackwell Publishers 2001 YOUNG, Robert J. C.: Empire, Colony, Postcolony. Oxford: John Wiley & Sons 2015 ZAKARIA, Fareed: Postamerický svět, Praha: Academia 2010

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Demonstrace dovedností studentů, Přednáška, Cvičení, Prezentace práce studentů
Výstupy z učení
Cílem kurzu je připravit posluchače na úskalí důsledků globalizovaného světa v komunikačním prostředí české školy a vzdělávacího systému vůbec. V situaci, kdy se ve třídách v ČR stále častěji vedle žáků z menšinového prostředí (slovenské, romské, polské) objevují také žáci a studenti z mimoevropských oblastí s různorodým kulturním zázemím (zejm. Vietnam, Rusko, Ukrajina další země bývalého SSSR, Čína, balkánské země, Libanon, Izrael aj.), zvyšují se i nároky na kulturní rozhled a komunikační dovednosti učitele společenskovědních předmětů, včetně dějepisu. Cílem kurzu je tedy obeznámit posluchače prostřednictvím četby, přednášek a praktických cvičení s historickým a kulturním pozadím vývojem vybraných regionů v nedávné minulosti (především ve 20. století). Díky tomu mohou nejen lépe porozumět odlišnému pohledu na minulost u studentů s jiným nežli středoevropským rodinným zázemím, a lépe se tak vyrovnávat s úskalími mezikulturní komunikace. Smyslem kurzu je využít zdánlivou překážku v pedagogické práci ve prospěch uplatnění komunikačních dovedností a budování klíčových kompetencí v oblasti globálních procesů, multikulturality, sociální komunikace, mediální gramotnosti a práce v týmu.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
Předpoklady
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.

Hodnoticí metody a kritéria
Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta

Hodnocení: podmínkou zápočtu je: - účast na diskusi v rámci cvičení na základě průběžného studia zadaných podkladů/textů aj. - vypracování didakticky zaměřené prezentace na základě vybraného a schváleného tématu z individuální četby (zejm. Ferro, Jak se dějiny vyprávějí dětem... - viz Literatura) v SW Prezi.com. - zadané práce budou odevzdávány vyučujícímu ve stanovených termínech prostřednictvím tabulek sdílených dokumentů (nikoli mailem) - hodnocení bude probíhat online - v případě kurzů ukončených ústní zkouškou bude zkouška probíhat individuálně, buď v osobním kontaktu dle příslušných hygienických regulí, případně (pokud to charakter kurzu umožní) i online (Zoom)."
Doporučená literatura
  • ANDERSON, Benedict. Představy společenství. Úvahy o původu a šíření nacionalismu. Praha, 2008. ISBN 978-80-246-1490-8.
  • APPLEBAUM, Anne. Mezi východem a Západem: Napříč pohraničím Evropy. 2014. ISBN 978-80-90457.
  • BAUMAN, Zygmunt. Globalizace. Důsledky pro člověka. 1999. ISBN 80-204-0817-7.
  • BURUMA, Ian ? MARGALIT, Avishai. Okcidentalismus. Západ očima nepřátel. 2005. ISBN 80-7106-762-8.
  • BURUMA, Ian. Krocení bohů. Náboženství a demokracie na třech kontinentech. 2012. ISBN 978-80-200-2040-6.
  • FERRO, Marc. Jak se dějiny vyprávějí dětem po celém světě. Praha, 2019. ISBN 978-80-200-3.
  • NÁLEVKA, Vladimír. Čas soumraku. Rozpad koloniálních impérií po druhé světové válce. 2004. ISBN 80-7254-495-0.
  • PAINTER, Neil Irvin. The History of White People. New York - London, 2010. ISBN 9780393079494.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr