Vyučující
|
-
Kvaček Robert, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Anotace: Přednáška má především metodické zaměření. Představuje a charakterizuje požadavky kladené na historické biografie obecně i v jejich specifických zaměřeních. Zabývá se kritickým přístupem k pramenným podkladům, jejich zpracováním a tvorbou historického portrétu, jejími stylistickými nároky a možnostmi. Upozorňuje na potřebu celistvosti zobrazení, a to i jako "podkladu" pro biografie dílčí věnované určité činnosti či části života osobnosti. Konkretizuje vzájemný vztah člověka (osobnosti a společnosti). Vychází přitom ze struktury české společnosti ve 20. století a volí příklady z různých společenských oblastí a vrstev. Tematické vymezení: 01) Osobnosti v dějinách (teoretické přístupy) 02) Pozůstalostní dokumentace - struktury, kritické využívání 03) Paměti jako historický pramen 04) Biografie umělecká a vědecká - srovnání 05) Metoda komparace v historickém portrétu (na příkladu E. Beneše) 06) Psychologie osobnosti 07) Mikroportréty v historickém textu 08) Sociální vrstvy české společnosti ve 20. století, do r. 1945 09) Sociální vrstvy české společnosti ve 20. století, po r. 1945 10) Profil politika (na příkladu Antonína Švehly) 11) Profil kulturního tvůrce (na příkladu Josefa Čapka) 12) Profil podnikatele (na příkladu Františka Křižíka) 13) Profil "obyčejného" člověka (dělník, rolník, zaměstnanec) 14) Shrnutí kurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přednáška má především metodické zaměření. Představuje a charakterizuje požadavky kladené na historické biografie obecně i v jejich specifických zaměřeních. Zabývá se kritickým přístupem k pramenným podkladům, jejich zpracováním a tvorbou historického portrétu, jejími stylistickými nároky a možnostmi. Upozorňuje na potřebu celistvosti zobrazení, a to i jako "podkladu" pro biografie dílčí věnované určité činnosti či části života osobnosti. Konkretizuje vzájemný vztah člověka (osobnosti a společnosti). Vychází přitom ze struktury české společnosti ve 20. století a volí příklady z různých společenských oblastí a vrstev.
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
Marek, P. (ed.). Osobnosti v politické straně. Olomouc, 2000.
|