Předmět: Interpretace historických textů

» Seznam fakult » FP » KHI
Název předmětu Interpretace historických textů
Kód předmětu KHI/IHITM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ducháček Milan, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Komu jsou určeny texty, které píší historikové? Psaní o minulém a teorie fikčních světů. 2) Jazyková struktura ve formě narativní prózy čili Kam se poděl autor? 3) Existuje profesní etický kodex historiografů? Metahistorie čili autorské sebe-vědomí. 4) Diskurz historie a jeho (auto)referenčnost. Možné světy historiografie. Smrt narativu vs. umění vyprávět? Vyprávění, obraz a úskalí terminologie 5) Psaní o dějinách před zrodem historiografie jako vědy: pustá imaginace? Mytické, sociální a další funkce ?předvědecké? historiografie. 6) Popularizace a scientometrie: dva nepropojitelné mody psaní o minulém? 7) Znovustanovení laťky. Co je recenze, co není a k čemu je na světě. Cvičení: Obsahem cvičení je práce s konkrétními texty, jejich analýza, kontextualizace a interpretace. Na základě studia a společné četby vybraných klíčových textů z oblasti teorie historiografie a naratologie se cvičení zaměří na textovou analýzu a následné diskuse. Základní literatura (plus jednotlivé texty k seminářům): Doležel, Lubomír, Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia 2008, s. 1-61. Hanuš, Jiří (ed.). Historická kniha mého srdce. Brno: CDK 2015 Doporučená literatura: Barthes, Roland, Diskurz historie. Česká literatura 55, 2007, č. 6, s. 815-828. Barthes, Roland, Smrt autora. Aluze: časopis pro literaturu, filosofii a jiné 10, 2006, roč. 10, č. 3, s. 75-77. Dostupné online: http://www2.tf.jcu.cz/~mackerle/dl/VUPSaudio/Barthes_Smrt_autora.pdf Bartlová, Milena a kol., Pop history. O historické věrohodnosti románů, komiksů a počítačových her. Praha: NLN 2003. Čornej, Petr, Věčný problém: Jak psát dějiny? In: Týž, Historici, historiografie a dějepis. Praha 2016, s. 13-30. Ferguson, Niall, Virtuální dějiny. Praha: Dokořán 2001. Hanuš, Jiří, Historie moderní doby: Rozhovory o základních pojmech, událostech a problémech 19. století. Praha: Barrister and Principal 2004. Hanuš, Jiří - Vlček, Radomír (eds.), Historik v proměnách doby a prostředí. 19. století. Brno: Matice moravská - Historický ústav AVČR 2007 Hanuš, Jiří - Vlček, Radomír (eds.), Historik v proměnách doby a prostředí. 20. století. Brno: Matice moravská - Historický ústav AVČR 2009. Horváth, Tomáš, Rétorika histórie. Bratislava: Veda 2002. Popelová, Jiřina. Rozjímání o českých dějinách. Praha: Aventinum 1948. Rak Jiří - Čornejová Ivana - Vlnas Vít - Placák Petr - Velek Luboš a další. Co kdyby to dopadlo jinak? Křižovatky českých dějin. Praha: Dokořán 2007. Schama, Simon. Krajina a paměť. Praha: Argo-Dokořán 2007. Smetánka, Zdeněk. Archeologické eseje. Praha: NLN 2017 White, Hayden. Metahistorie. Historická imaginace v Evropě 19. století. Brno: Host 2011.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Cvičení, E-learning, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 31 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 31 hodin za semestr
Výstupy z učení
Student/ka se seznámí s různými typy "psaní o minulém" od "tradiční" historiografie (zejména) 1. poloviny 20. století přes typy současných případových, teoretických a metodologických textů až k sondám do starších typů historiografie "předvědecké". Součástí kurzu bude kromě problému "smrti autora" v novodobé historiografii, autorských a čtenářských strategiích v historiografii éry moderny a postmoderny i základní diskuse o způsobech konceptualizace, tedy tvorby historiografického textu dle teoretických a metodologických nároků současné historické vědy. V praktické rovině by se studenti měli naučit reflekovat vlastní čtenářskou zkušenost a roli historika v textu (individuální čtenářská reflexe je předmětem zápočtu) Kromě Smyslem kurzu je umožnit studentům vnímat historiografii optikou estetiky, literární vědy, filosofie, ale především jako prostor k sebekultivaci.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
Předpoklady
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Aktivní účast na cvičeních (účast na diskusi v kurzu na základě průběžné četby zadaných textů), vypracování zápočtové eseje na základě individuální četby. Doporučené tituly k četbě k zápočtu: https://www.kosmas.cz/knihy/107214/tajemstvi-ceskych-kronik/ https://www.kosmas.cz/knihy/122125/legenda-o-ostojovi/ https://www.kosmas.cz/knihy/188504/intelektual-ve-dvacatem-stoleti/ https://www.kosmas.cz/knihy/223806/penzion-vzpominek/ https://www.kosmas.cz/knihy/61245/mysliti-dejiny/ https://www.kosmas.cz/knihy/274742/predminule-stoleti/ https://www.databazeknih.cz/knihy/pop-history-59550 https://www.kosmas.cz/knihy/2372/nedele-u-bouvines-27.-cervenec-1214/ https://www.kosmas.cz/knihy/233399/pamet-v-kameni/ https://argo.cz/knihy/cestovani-v-ere-dostavniku/ https://www.kosmas.cz/knihy/179237/jan-nepomucky/ https://www.kosmas.cz/knihy/61995/uvahy-o-vseobecnych-dejinach/ https://www.dokoran.cz/index.php?Krajiny_ceskeho_stredoveku&p=book&id=752 https://www.databazeknih.cz/knihy/antika-zajdete-do-kina-prectete-roman-149210 https://www.kosmas.cz/knihy/178695/o-smyslu-ceskych-dejin/ http://www.iliteratura.cz/Clanek/11005/ginzburg-carlo-syr-a-cervi https://www.databazeknih.cz/knihy/cesky-sen-43979 https://www.databazeknih.cz/knihy/archeologicke-etudy-37420 https://www.databazeknih.cz/knihy/idealni-mesto-v-divocine-153331 https://argo.cz/knihy/rok-tisic/ https://argo.cz/knihy/na-stope-neznamemu/
Doporučená literatura
  • DOLEŽEL, Lubomír. Fikce a historie v období postmoderny. Praha, 2008. ISBN 978-80-7325-354-7.
  • HANUŠ, Jiří (ed.). Historická kniha mého srdce. Brno, 2015.
  • SMETÁNKA, Zdeněk. Archeologické eseje a mikropříběhy. Praha, 2017. ISBN 978-80-7422-429-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr