Předmět: Interpretace multimediálních pramenů

» Seznam fakult » FP » KHI
Název předmětu Interpretace multimediálních pramenů
Kód předmětu KHI/IMPZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Lhotová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1) Klasifikace historických pramenů. Specifika pramenů k soudobým dějinám. Nové a mizející druhy pramenů.   2) Principy selekce pramenů a jejich kritiky. Výhody a omezení v soudobých dějinách. Svědectví, paměť a orální historie. 3) Vizualizace historie ? obrazové prameny, fotografie, hmotné prameny. 4) Prameny a autoritářské, totalitní režimy. ?Newspeak? ? porozumění jazyku pramenů. Cenzura a propaganda. Otázka důležitosti výpovědní hodnoty a věrohodnosti pramenů v totalitních systémech. 5) Hmotné prameny, archeologie moderních dějin a meze využití muzejních sbírek. 6) Plány, mapy, letecké snímkování a jejich konfrontace v terénu. Problematika zmizelých lokalit. 7) Možnosti interdisciplinárního terénního výzkumu při studiu moderních dějin. Cvičení: Cvičení navazují na přednášky. Studující v nich budou aplikovat získané znalosti v praxi práce s konkrétním typem (typy) pramenů. 1) Vizualizace historie ? praktické cvičení. 2) Rozbor fotografie, její identifikace, otázka původnosti, postoje autora, interpretace obrazových informací. Manipulace s fotografií. 3) Výtvarná tvorba jako historický dokument ? realita a imaginace. Využití výtvarné tvorby z koncentračních táborů. 4) Zpracování, identifikace a (dez)interpretace zvukového a filmového dokumentu na příkladech materiálů z roku 1968. 5) Politická propaganda a prameny. Role státních a stranických orgánů. Umělci, tvůrci ve službách nedemokratických režimů, manipulace s veřejností. 6) Tisk a ostatní média. Film (hraným dokumentární, pseudodokumentární) jako pramen ? praktické cvičení. 7) Svědectví, paměť a orální historie. Distanční výuka proběhne formou prezentací s komentářem a výuky skrze https://meet.google.com (bližší údaje budou studentům sděleny e-mailem).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), E-learning
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 31 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 31 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studující s nejrůznějšími druhy pramenů, se kterými je historik během své práce konfrontován. Stěžejní pozornost je věnována pramenům k soudobým dějinám. Zvláštní důraz je kladen na specifické prameny pro toto období (média, fotografie, filmové záznamy, rozhovory získané metodou orální historie etc.). V rámci cvičení se studující učí vybrané prameny kriticky analyzovat, komparovat a syntetizovat s dalšími zdroji informací (odborná literatura etc.).
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
Předpoklady
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Pro kombinované studium: samostatné studium, aktivní účast na cvičení, prezentace zpracovávání zadaného tématu v PowerPointu, odevzdání eseje nejpozději 12.2.202
Doporučená literatura
  • Bartoš, J.:. Metodické otázky regionálních dějin. Praha 1981. &, &.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr