Předmět: Historický proseminář

» Seznam fakult » FP » KHI
Název předmětu Historický proseminář
Kód předmětu KHI/KHIPZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pažout Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Jaroslav Pažout V akademickém roce 2024/25 bude obsahem prosemináře téma Problematika studia soudobých dějin. Cílem prosemináře je seznámení posluchačů s problematikou studia soudobých dějin, kterými v československém kontextu většinou rozumíme období od roku 1945 prakticky až do současnosti. Studenti si osvojí (většinou na základě plnění zadaných úkolů) znalosti o důležitých vědeckých institucích v ČR i v zahraničí zabývajících se studiem soudobých dějin, nejvýznamnějších odborných časopisech, lexikální literatuře a edičních řadách, seznámí se s možností využít výsledků výzkumů příbuzných společenskovědních oborů a se základy správního vývoje v poválečném Československu, jehož znalost je klíčem k relevantnímu pramennému výzkumu. Druhá část kurzu je věnována rozboru jednotlivých typů pramenů, včetně těch, které jsou specifickou záležitostí moderních dějin (oral history, zvukové, fotografické a filmové dokumenty). Pozornost bude dále věnována fenomenu míst paměti, jimž bude věnována i proseminární práce. Pavel Smrž Obsahem prosemináře v akademickém roce 2024/2025 budou vybrané aspekty ze starších dějin. Posluchači se seznámí se specifiky studia dějin středověku, získají znalosti o předních vědeckých institucích v ČR a v zahraničí, které se tomuto období věnují, poznají důležité domácí a zahraniční odborné časopisy. Posluchači budou pracovat s vybranými narativními a diplomatickými prameny.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Seminář, E-learning, Prezentace práce studentů
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 23 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 23 hodin za semestr
Výstupy z učení
Základem prosemináře je praktické uplatnění dovedností studujících při specializované práci s informačními zdroji v oboru historie, s archivními i tiskem vydanými prameny a odbornou literaturou. Studující bude rozvíjet nabyté znalosti postupů historikovy práce při heuristice a kritice pramenů i literatury a tvorbě seminární práce v různých oblastech historie.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Jaroslav Pažout Aktivní účast na seminářích, plnění zadávaných úkolů, vypracování proseminární práce (odevzdání do 12. 1. 2025). Pavel Smrž Aktivní účast na seminářích, plnění zadaných úkolů, vypracování proseminární práce (odevzdání do 6.1. 2025).
Doporučená literatura
  • BARTLOVÁ, Milena. Pop History. O věrohodnosti historických románů, filmů, komiksů a počítačových her. Praha, 2003.
  • ČECHUROVÁ, Jana ? RANDÁK, Jan, et al. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Praha, 2014. ISBN 978-80-7422-309-9.
  • KOVÁČ, Dušan ? HUDEK, Adam ? HADLER, Frank. Vademecum súčasných dejín, Slovensko. Bratislava - Berlín, 2008.
  • MÖLLER, Horst ? WENGST, Udo (edd.). Einführung in die Zeitgeschichte. München, 2003.
  • MONACO, James. Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií. Praha, 2004.
  • PETER, Matthias ? SCHRÖDER, Hans-Jürgen. Einführung in das Studium der Zeitgeschichte. Paderborn ? München ? Wien ? Zürich, 1994.
  • STELLNER, František a kol. Úvod do studia historie. Praha, 2023. ISBN 978-80-246-5476-8.
  • SZCZEPANIK, Petr, et al. Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha, 2004.
  • VÁLEK, Vlastimil. Memoárová literatura 20. století. Brno, 2000.
  • VANĚK, Miroslav ? MÜCKE, Pavel ? PELIKÁNOVÁ, Hana. Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha, 2007.
  • VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
  • WITTLICH, Filip. Fotografie ? Přímý svědek?! Fotografický obraz a jeho význam pro historické bádání. Praha, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr