Předmět: Kulturní management

» Seznam fakult » FP » KHI
Název předmětu Kulturní management
Kód předmětu KHI/KMA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jakouběová Vladimíra, PhDr.
Obsah předmětu
Anotace: Předmět se soustřeďuje na dvě základní oblasti, vnitřní a vnější fungování kulturní instituce. Ve vnitřním rámci se jedná především o seznámení s legislativou, definicí základní role instituce, nastavení funkčního managementu dle charakteru instituce, obsahem tohoto rámce je i personální politika a strategie řízení, včetně motivačních faktorů a finanční stability instituce. V oblasti vnějšího fungování jde především o roli instituce ve společnosti a oboru působení, zároveň v návaznosti na neziskový sektor a vzdělávací instituce a prostředí. Tento vnější rámec poté obsahuje pravidla pro public relations, fundraising, marketing a využití moderních technologií a inovativních postupů v komunikaci. Student dostane základy pro pochopení pravidel řízení a pravidel i postupů komunikace. Tematické vymezení: 01) Úvod do problematiky, základní terminologie, literatura 02) Management, základní pojmy, dějiny 03) Profesní etický kodex muzeí 04) Plánování, organizování, řízení, kontrola; personalistika 05) Muzeum jako instituce, základní organizační struktura, základní právní dokumenty 06) Muzejní organizace - AMG, ICOM, aj. 07) Práce muzea s veřejností - propagace a popularizace, jednotlivé formy a jejich zvláštnosti 08) Specifické možnosti prezentace činnosti muzeí prostřednictvím internetu 09) Formy a metody zjišťování efektu působení muzea na veřejnost 10) Budovy muzeí: architektura muzeí; umístění budov muzeí a okolí; funkční charakteristika jednotlivých částí prostorového vybavení 11) Typologie muzeí: charakteristika jednotlivých skupin; nástin problematiky "vlastivědných muzeí" v ČR 12) Řízení muzea; význam a metody stanovení cílů (vize) muzea a úloha plánování 13) Zásady a styly řízení muzea; způsoby stanovení nákladů; získávání sponzorů 14) Bezpečnostní management v muzeích

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se soustřeďuje na dvě základní oblasti, vnitřní a vnější fungování kulturní instituce. Ve vnitřním rámci se jedná především o seznámení s legislativou, definicí základní role instituce, nastavení funkčního managementu dle charakteru instituce, obsahem tohoto rámce je i personální politika a strategie řízení, včetně motivačních faktorů a finanční stability instituce. V oblasti vnějšího fungování jde především o roli instituce ve společnosti a oboru působení, zároveň v návaznosti na neziskový sektor a vzdělávací instituce a prostředí. Tento vnější rámec poté obsahuje pravidla pro public relations, fundraising, marketing a využití moderních technologií a inovativních postupů v komunikaci. Student dostane základy pro pochopení pravidel řízení a pravidel i postupů komunikace.
Studující se seznámí s vnitřním a vnějším fungováním kulturní instituce, především s legislativou, definicí základní role instituce, nastavením funkčního managementu dle charakteru instituce, i personální politikou a strategií řízení, včetně motivačních faktorů a finanční stability instituce. V oblasti vnějšího fungování jde především o roli instituce ve společnosti a oboru působení, zároveň v návaznosti na neziskový sektor a vzdělávací instituce a prostředí.
Předpoklady
Splnění předcházejících studijních povinností, znalost českých kulturních dějin, dějin umění.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
Doporučená literatura
  • Bedrnová E., Nový, I. Psychologie a sociologie řízení. Management press 1998.
  • Nový, I. a kol. Interkulturální management. Praha, 1992.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr