Vyučující
|
-
Habánová Anna, M.A., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se seznámí se základními aspekty vývoje výtvarného umění a kultury v 19. a 20. století. Přednášky a na ně navazující cvičení jsou koncipovány chronologicky, hlavní pozornost bude věnována námětovým okruhům a jejich vývoji ve vymezeném časovém úseku. Výuka bude zaměřena na interpretaci vybraných děl a možnosti jejich didaktickému využití. Přednášky: 1) Umělecké spolky a jejich úloha při formování výstavních aktivit v 19. století zejména v Praze a Brně. 2) Krajinomalba a její význam na cestě k modernímu výrazu. 3) Historická malba jako názorná ukázka prosazování národnostních zájmů. 4) Národní styl, vznik a interpretace. 5) Sorela a zneužití výtvarné kultury v politice. 6) Informel a abstrakce jako svobodné formy vyjadřování. 7) Postmoderní přístupy. Cvičení: Cvičení budou zaměřena na interpretaci a aplikaci zejména odborné terminologie. Část cvičení bude vedena před originály v Oblastní galerii Liberec. 1) Ludwig Kohl - Caspar David Friedrich. 2) Wilhelm Riedel - Daubigny - Eugen Boudin. 3) Josef Mánes - Mikoláš Aleš - Josef Bergler. 4) Miloš Jiránek - Joža Uprka - Dušan Jurkovič. 5) Stalinův pomník. 6) Aleš Veselý - Mikuláš Medek - Jan Koblasa. 7) Cena Jindřicha Chalupeckého.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 39 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 39 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí se základními aspekty vývoje výtvarného umění a kultury v 19. a 20. století. Přednášky a na ně navazující cvičení jsou koncipovány chronologicky, hlavní pozornost bude věnována námětovým okruhům a jejich vývoji ve vymezeném časovém úseku. Výuka bude zaměřena na interpretaci vybraných děl a možnosti jejich didaktickému využití.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
|