Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Kurz podává přehled o základních tendencích, ovlivňujících politický, hospodářský a sociální vývoj Evropy a světa v době od roku 1918 do roku 1945; důraz bude kladen na srovnávání jednotlivých zemí a regionů, osobností a vývojových tendencí; opomenuty nebudou ani kulturní souvislosti; třebaže se jedná o kurz obecných dějin, budou zmíněny rovněž dějiny meziválečného Československa v kontextu tehdejší Evropy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Na začátku 13. století začal vznikat v Pobaltí jako výsledek křížových výprav nový státní útvar, který dostal název Livonsko. Pojmenování vycházelo od ugrofinského kmene Livů, s nimiž se setkávali první západní obchodníci, misionáři, kněží a rytíři. Livonsko se rozkládalo z velké části na území dnešní Lotyšské a Estonské republiky a na dlouhou dobu se stalo nejvýchodněji položenou výspou západních křesťanů, která bezprostředně sousedila v ruskými zeměmi. V důsledku pronikání Rusů do Pobaltí, které je písemně doloženo již od konce 10. století, a christianizace severovýchodní Evropy, došlo na relativně malém prostoru obývaném pohanskými ugrofinskými a baltskými kmeny ke střetu příslušníků západního a východního kulturního, náboženského a jazykového okruhu. Ještě v průběhu prvního století existence Livonska byly vybudovány politické a obchodní vztahy s nejbližšími ruskými městy - Velikým Novgorodem, Pskovem, Smolenskem, Vitebskem a Polockem. Výběrová přednáška se především zaměří na podobu vztahů Němců a Rusů v politickém, obchodním a každodenním životě. Představí narativní prameny livonské a ruské provencie, na nichž bude dokumentovat vzájemné vnímání příslušníků obou národů. Diplomatický materál poslouží jako doklad, jak se rozdílné právní, politické, obchodní, náboženské, jazykové normy a (někdy) bariéry projevily v praktickém životě. Přednáška se rovněž pokusí nastínit každodenní život cizinců v cizí zemi, jeho přednosti a úskalí. Časově je téma vymezeno od počátku 13. století do počátku 16. století.
Studenti se seznámí se základními tendencemi, ovlivňujícími politický, hospodářský a sociální vývoj Evropy a světa v době od roku 1918 do roku 1945.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, znalost moderních světových dějin.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
Skřivan, A. Evropská politika 1648-1914. Praha, 1999.
|