Vyučující
|
-
Lhotová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Hrušková Kateřina, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: Základy obecné pedagogiky a andragogiky, didaktické aspekty muzejní edukace. Spolupráce muzejního pedagoga na přípravě stálých expozic a výstav Tvorba edukačních programů, evaluace muzejních programů, sebereflexe práce muzejního pedagoga. Práce s dětským návštěvníkem, propojení muzejních programů s RVP a ŠVP. Fenomén dětského muzea a rodina jako specifická skupina v muzeu, možnosti animace a dramatické výchovy v muzejním a galerijním prostředí. Návštěvníci se specifickými potřebami, senioři v muzeu. Muzeum jako místo setkávání široké veřejnosti ? muzeum a pedagogika volného času, dobrovolnictví v muzeu. Cvičení: Studenti se v rámci výuky seznámí s praktickými příklady v muzejní pedagogice, s řadou ukázek muzejních programů a s aktivitami podpůrných organizací v oboru. Součástí cvičení bude prezentace vlastních projektů různých typů muzejních programů. Skupina se aktivně zapojí do cvičné realizace navrhovaných aktivit vyplývajících ze studentských projektů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení se základními principy muzejní pedagogiky, andragogiky a muzejní edukace, vymezení role muzejního pedagoga v muzeu a přiblížení základních principů tvorby muzejních programů. Přednášky jsou věnovány problematice muzejní pedagogiky a edukace, propojení činnosti muzejní pedagoga s RVP a tvorbě muzejních programů pro různé skupiny návštěvníků, včetně návštěvníků se specifickými potřebami, a to v teoretické rovině. Součástí výuky je odborná exkurze zaměřená na praktické ukázky muzejních programů ve vybrané instituci v Libereckém kraji.
Důraz je kladen na pochopení a zvládnutí současné muzejní praxe a s tím souvisejících odborných postupů. Studenti se seznámí se základními pojmy z daného oboru, odbornou terminologií a metodologií
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, návaznostina Historii muzejnictví, znalosti z českých a československých dějin.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Účast na cvičeních, prezentace, vypracování seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Špét, J:. Přehled vývoje českého muzejnictví I. (do roku 1945). Praha 1979.
|