Vyučující
|
-
Pažout Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz podává přehled o základních tendencích, ovlivňujících politický, hospodářský a sociální vývoj Evropy a světa v době od roku 1918 do roku 1945; důraz bude kladen na srovnávání jednotlivých zemí a regionů, osobností a vývojových tendencí; opomenuty nebudou ani kulturní souvislosti; třebaže se jedná o kurz obecných dějin, budou zmíněny rovněž dějiny meziválečného Československa v kontextu tehdejší Evropy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přednášky budou věnovány problematice nuceného nasazení českého obyvatelstva protektorátu v době nacistické okupace. Mapují vývoj nuceného nasazení českého obyvatelstva od vzniku protektorátu až do konce druhé světové války. Hlavní pozornost je zaměřena na budování systému nuceného pracovního nasazení, jeho vývoj a fungování, na proměnu postoje kompetentních říšských institucí i okupačních orgánů v protektorátu k této problematice a na represivní opatření, jež měla zajišťovat úspěch odvodů pracovních sil a dosahování jejich maximálního pracovního výkonu. Věnovány budou též postavení českých dělníků v Říši a jejich životním podmínkám včetně ubytování, stravování a trávení volného času, ročníkovým akcím, nasazení Čechů v uniformovaných sborech a na zákopové práce. Stranou nezůstane ani problematika organizování návratů nasazených po válce do vlasti, potrestání osob zodpovědných za nucené pracovní nasazení, vědeckého i popularizačního zpracování tématu a odškodnění nuceně nasazených z německých a rakouských finančních prostředků v posledním desetiletí. Cvičení budou sloužit k rozboru dokumentů vztahujících se k tématu, k prezentaci některých audiovizuálních záznamů i k samostatným vystoupením studentů.
Studenti se seznámí se základními tendencemi, ovlivňujícími politický, hospodářský a sociální vývoj Evropy a světa v době od roku 1918 do roku 1945.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, znalost moderních světových dějin.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
Skřivan, A. Evropská politika 1648-1914. Praha, 1999.
|