Předmět: Problémy novověkých dějin 2 - Šlechta jako historický fenomén

» Seznam fakult » FP » KHI
Název předmětu Problémy novověkých dějin 2 - Šlechta jako historický fenomén
Kód předmětu KHI/PND2X
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Svoboda Milan, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Šlechta jako historický fenomén (Evropa a Království české). Terminologické vymezení (titulatura a její etymologie, vývoj a užívání) 2) Vznik české šlechty ve středověku a utváření šlechtických rodů v Čechách a na Moravě 3) Středověká šlechta a jejich sídla, kulturní reprezentace, mecenát 4) Šlechta českých zemí v raném novověku - vybrané rody a osobnosti 5) Sebereprezentace šlechty v raném novověku - sídla 6) Sebereprezentace šlechty v raném novověku - pohřebiště 7) Sebereprezentace šlechty v raném novověku - prameny písemné a obrazové 8) Šlechta v habsburské monarchii 19. století a "nová šlechta" 9) Osudy šlechticů ve 20. století (1918-1948) 10) Šlechtické rodiny v období socialismu (1948-1989): životní příběhy jedinců 11) Vnímání šlechty po převratu 1989 a v následujícím dvacetiletí (restituce, politická reprezentace, péče o památky) 12) Česká šlechta v odborné i populárněnaučné literatuře, v médiích ve 20. a 21. století. Stereotypy o šlechtě českých zemí a jejich význam v českém prostředí 13) Exkurze do vybraného šlechtického sídla či pohřebiště 14) Diskuse nad výsledky studentských prací

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 46 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 46 hodin za semestr
Výstupy z učení
Výklad se soustředí obecně na vývoj šlechty od středověku do moderní doby a na způsoby i výsledky její sebereprezentace. Zohledněno bude pojetí a vnímání urozenců jejich šlechtickými současníky i lidmi neurozenými, ale také současnou laickou veřejností i odbornými badateli. Bude se věnovat auto- a heterostereotypům, pojetí urozenosti a jeho důsledkům především v raném novověku. Na příkladu vybraných osobností se studující seznámí se způsobem budování kariér duchovních i světských a s utvářením rodových sociálních strategií, jejich uchování a obnovování.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
Předpoklady
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
Doporučená literatura
  • BAHLCKE, J. Ständefreiheit und Staatsgestaltung in Ostmitteleuropa: übernationale Gemeinsamkeiten in der politischen Kultur vom 16.-18. Jahrhundert.
  • BŮŽEK, V. - HRDLIČKA, J. - KRÁL, P. - VYBÍRAL, Z.. Věk urozených. Šlechta v českých zemích na prahu novověku.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr