Vyučující
|
-
Svoboda Milan, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Šlechta jako historický fenomén (Evropa a Království české). Terminologické vymezení (titulatura a její etymologie, vývoj a užívání) 2) Vznik české šlechty ve středověku a utváření šlechtických rodů v Čechách a na Moravě 3) Středověká šlechta a jejich sídla, kulturní reprezentace, mecenát 4) Šlechta českých zemí v raném novověku - vybrané rody a osobnosti 5) Sebereprezentace šlechty v raném novověku - sídla 6) Sebereprezentace šlechty v raném novověku - pohřebiště 7) Sebereprezentace šlechty v raném novověku - prameny písemné a obrazové 8) Šlechta v habsburské monarchii 19. století a "nová šlechta" 9) Osudy šlechticů ve 20. století (1918-1948) 10) Šlechtické rodiny v období socialismu (1948-1989): životní příběhy jedinců 11) Vnímání šlechty po převratu 1989 a v následujícím dvacetiletí (restituce, politická reprezentace, péče o památky) 12) Česká šlechta v odborné i populárněnaučné literatuře, v médiích ve 20. a 21. století. Stereotypy o šlechtě českých zemí a jejich význam v českém prostředí 13) Exkurze do vybraného šlechtického sídla či pohřebiště 14) Diskuse nad výsledky studentských prací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 46 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 46 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Výklad se soustředí obecně na vývoj šlechty od středověku do moderní doby a na způsoby i výsledky její sebereprezentace. Zohledněno bude pojetí a vnímání urozenců jejich šlechtickými současníky i lidmi neurozenými, ale také současnou laickou veřejností i odbornými badateli. Bude se věnovat auto- a heterostereotypům, pojetí urozenosti a jeho důsledkům především v raném novověku. Na příkladu vybraných osobností se studující seznámí se způsobem budování kariér duchovních i světských a s utvářením rodových sociálních strategií, jejich uchování a obnovování.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
BAHLCKE, J. Ständefreiheit und Staatsgestaltung in Ostmitteleuropa: übernationale Gemeinsamkeiten in der politischen Kultur vom 16.-18. Jahrhundert.
-
BŮŽEK, V. - HRDLIČKA, J. - KRÁL, P. - VYBÍRAL, Z.. Věk urozených. Šlechta v českých zemích na prahu novověku.
|