Vyučující
|
-
Jetmarová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Václavík David, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět ?Problematika menšin? se bude věnovat jak teoretickému vymezení studia etnických, kulturních a náboženských minorit, tak přehledu vybraných etnických, kulturních a náboženských menšin žijících na území ČR. Z tohoto důvodu bude kurz rozdělen do dvou vzájemně se prolínajících částí ? teoreticko-propedeutického bloku a prakticko-deskriptivní části. V prvním z těchto bloků bude pozornost věnována základnímu vymezení klíčových pojmů jako minorita, etnikum, kultura, rasa, etnická identita, kulturní identita, apod. stejně jako seznámení s nejvýznamnějšími modely interetnické a interkulturní koexistence. Druhý blok bude věnován základnímu seznámení s židovskou, romskou, muslimskou a vietnamskou menšinou v ČR. Témata přednášek: 1. Menšiny a moderní národní stát 2. Základní pojmy I ? minorita, majorita, kultura, identita 3. Základní pojmy II ? etnikum, národ, rasa 4. Modely interetnického a interkulturního soužití I ? sociální exkluze, sociální inkluze, marginalizace 5. Modely interetnického a interkulturního soužití II ? asimilace, segregace, amalgamace 6. Modely interetnického a interkulturního soužití III ? integrace, multikulturalismus 7. Židé v ČR I ? historie 8. Židé v ČR II ? tradice a zvyky 9. Romové v ČR I - historie 10. Romové v ČR II ? tradice a zvyky 11. Romové v ČR III ? soudobé problémy 12. Muslimové v ČR 13. Vietnamci v ČR
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět "Problematika menšin" se bude věnovat jak teoretickému vymezení studia etnických, kulturních a náboženských minorit, tak přehledu vybraných etnických, kulturních a náboženských menšin žijících na území ČR. Z tohoto důvodu bude kurz rozdělen do dvou vzájemně se prolínajících částí ? teoreticko-propedeutického bloku a prakticko-deskriptivní části. V prvním z těchto bloků bude pozornost věnována základnímu vymezení klíčových pojmů jako minorita, etnikum, kultura, rasa, etnická identita, kulturní identita, apod. stejně jako seznámení s nejvýznamnějšími modely interetnické a interkulturní koexistence. Druhý blok bude věnován základnímu seznámení s židovskou, romskou, muslimskou a vietnamskou menšinou v ČR.
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej
Seminární práce v rozsahu cca 5 normostran a zápočtový test (min.60% z celkového počtu bodů)
|
Doporučená literatura
|
-
ALLPORT, G. O povaze předsudků, Prostor: Praha 2004..
-
BARŠA, P. Politická teorie multikulturalismu, CDK: Brno 1999..
-
GABAL, I. a kol. Etnické menšiny ve střední Evropě, G+G: Praha 1998..
-
GELLNER, A. Národy a nacionalismus, Hříbal: Praha 1993..
-
HUTCHINSON, J., SMITH, A. (eds.). Ethnicity, Oxford Univesity Press: Oxford - New York 1996..
-
PAREKH, B. Rethinking Multiculturalism. Cultural Diversity and Political Theory, New Palgrave: York 2000..
-
SIROVÁTKA, T. (ed.). Menšiny a marginalizované skupiny v České republice, MU FSS ? Georgetown: Brno 2002..
|