Vyučující
|
-
Pažout Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
01) Pojem teorie a teorie vědy 02) Zrod a pojem metodologie vědy 03) Metody a metodika vědy 04) Teorie, metodologie historické vědy 05) Badatelské metody historické vědy 06) Heuristika jako disciplína 07) Historická kritika a její předpoklady 08) Interpretace a její limity 09) Historická narace jako problém 10) Poznání a hodnocení 11) Estetika vědeckého poznání 12) Etika vědeckého myšlení a lidského jednání 13) Vědecké poznávání jako individuální čin 14) Věda, societa a řízení vědy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurs seznámí se základními charakteristikami neempirických složek historického myšlení a vědeckého historického poznání ve 20. století a v současné historiografii. Historické myšlení a jeho specifickou součást - vědecké poznání - chápe jako sociokulturní fenomén, tj. jako myšlenkový produkt vázaný na obecné časově určené kulturní proudy, jako vytváření objektivačního obrazu světa, zahrnujícího jeho hodnocení a mající svůj estetický a etický rozměr.
Odpovídá vymezení předmětu a požadavkům stanoveným v sylabu.
|
Předpoklady
|
Splnění předcházejících studijních povinností, viz studijní program.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na semináři (cvičení); splnění zadaných úkolů; úspěšně složený test; prostudovaná doporučená literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Z. Historický text a historická kultura. Praha, 1995.
|