Předmět: Didaktika matematiky pro 2. stupeň ZŠ

» Seznam fakult » FP » KMA
Název předmětu Didaktika matematiky pro 2. stupeň ZŠ
Kód předmětu KMA/DM2ZX
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Příhonská Jana, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Rámcové a školní vzdělávací programy. Školní dokumentace. Metodický portál. 2. Učitelova činnost ve třídě, na tabuli, s pomůckami apod. 3. Nové směry a tendence ve výuce matematiky na základní škole. ICT technologie ve výuce, interaktivní učebnice 4. Aktivizující metody a formy práce - struktura vyučovací hodiny - problémové, projektové, programované vyučování. 5. Projektové vyučování - praktické ukázky studentů. 6. Problémové vyučování - praktické ukázky studentů. 7. Matematické rozcvičky, hry a soutěže, pohádky a příběhy - praktické ukázky studentů 8. Rozvíjení funkčního a logického myšlení - ukázky s využitím zkušeností studentů z praxe 9. Individuální přístup k žákům se speciálními potřebami. Práce s talenty a slabšími žáky. 10. Rozvíjení geometrických představ - ukázky s využitím zkušeností studentů z praxe. 11. Řešení slovních a konstrukčních úloh. 12. Hodnocení žáků, ústní zkoušení - metody, formy, praktické ukázky studentů. 13. Hodnocení žáků, oprava písemné práce - metody, formy, praktické ukázky studentů. 14. Kritická místa ve výuce matematiky. Cvičení: Procvičování látky probrané na přednáškách dle jednotlivých týdnů s důrazem na praktické ukázky studentů z praxe a rozbor konkrétních žákovských prací.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem a úkoly didaktiky matematiky a novými směry ve výuce matematiky. Dále učitelova činnost ve třídě, vedení školní dokumentace, příprava na vyučovací hodinu, didaktické prostředky, metody a formy práce, práce s učebnicí a učebními pomůckami, rozvoj myšlení a představivosti, hodnocení žáků, práce s talenty a metodické rozbory výuky jednotlivých učebních témat aritmetiky, algebry a geometrie.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • F. Kuřina, Z. Půlpán:. Podivuhodný svět elementární matematiky.. Academia, Praha, 2006.
  • HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky ? 1. díl.. online. UK Praha, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
  • M. Ausbergová, R. Folk:. Rozvíjení myšlení žáků při vyučování.. SPN, Praha, 1999.
  • M.Hejný:. Teória vyučovania matematiky.. Bratislava SPN, 1996. ISBN 80-08-01344-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr